Animo voor nieuw type voertuigkerende leuning op kunstwerken

1 oktober 2014 12:00 - BAM Infra bv

BAM Verkeerstechniek heeft een nieuw type voertuigkering toegepast op het viaduct Knienenbult over de A18. Het is een full-scale geteste voertuigkerende leuning, die nog niet eerder in Nederland is gebruikt. De voertuigkering, luisterend naar de naam Bistra, is ontwikkeld in Zweden.

Rijkswaterstaat heeft opdracht gegeven voor plaatsing van de Bistra op basis van een voorstel van BAM Verkeerstechniek en samenwerkingspartner Safe Road.  Een belangrijke eis van Rijkswaterstaat was dat de leuning wat uiterlijk betreft overeen moest komen met reeds bestaande leuningen, maar wel aan de huidige eisen voor voertuigkeringen moest voldoen. De Bistra heeft op kunstwerken een H2 kerend vermogen; dat is de categorie hoog kerend. Daarnaast kan de Bistra worden verlengd in de aardebaan en heeft dan, zo blijkt uit de full- scale test, een kerend vermogen van N2; normaal kerend vermogen.

BAM Verkeerstechniek heeft opdracht gekregen de Bistra ook toe te passen in het project N261 in Waalwijk.