Mijlpaal: eerste modulaire onderstation in Nederland

De eerste modules voor het eerste modulaire onderstation van Nederland zijn op deze week geplaatst. Dit circulaire en duurzame onderstation staat langs het spoor in Den Haag Noord.

Kortere bouwtijd en minder hinder
Een onderstation is een soort elektriciteitsgebouw langs het spoor. Hierin wordt de stroom van de netbeheerder omgezet naar de bovenleiding om treinen te laten rijden. De nieuwe onderstations bouwen we op uit modules, die vooraf op een andere locatie worden gebouwd en getest. Deze werkwijze heeft veel voordelen. Plaatsing is sneller én de omgeving ondervindt minder overlast door een kortere bouwtijd. Ook ligt het treinverkeer minder lang stil.

Door de gebouwen op te bouwen uit circulaire en/of biobased materialen zijn ze duurzaam inzetbaar. De modules kunnen blijvend worden ingezet. Door de standaardisatie is geen lang vergunningstraject nodig en afhankelijk van de wens van de gemeente kunnen verschillende gevels worden geplaatst.

80 modulaire onderstations in 10 jaar
Dit eerste modulaire onderstation in Den Haag Noord is een grote stap in de ambities van ProRail om meer gestandaardiseerd, efficiënt en duurzaam te werken. Het doel is van ProRail is om 80 modulaire en circulaire onderstations te realiseren in de komende 10 jaar. Het gaat dan om zowel vervanging, als nieuwsbouw. 

Het modulaire onderstation is ontwikkeld in samenwerking met Movares en K_Dekker.

Deel op social media