In opdracht van BUSS verstevigen wij circa 100 meter kade in de Eemshaven. BUSS is een bedrijf dat onderdelen voor windmolens op zee tijdelijk opslaat en daarna verder vervoert naar hun bestemming. De steeds zwaardere windmolencomponenten vragen om krachtigere kranen, en dus om een sterkere kade om veilig op te kunnen werken. Onze werkzaamheden startten eind mei 2025 en zijn naar verwachting in het laatste kwartaal van 2025 klaar.
Voor de versteviging van de kade brengen we 350 funderingspalen van 25 meter diep aan in de grond. Daarnaast plaatsen we 76 ankers en storten we ongeveer 1700 m³ beton voor een nieuwe kadevloer. De bestaande kademuur blijft behouden, maar door deze ingreep ontlasten we de kade structureel. De Eemshaven is een belangrijke logistieke hub voor de offshore windindustrie. Met deze versteviging speelt BUSS in op de toenemende vraag naar zwaardere logistieke capaciteit in de offshore windindustrie in de regio.
‘Voor ons is BAM meer dan alleen een bouwbedrijf. Samen hebben we de beste oplossing gevonden voor de uitdagingen die er waren in het komende project. Dat maakt de samenwerking zo betrouwbaar en waardevol voor ons.’
Marc Wegman, managing director bij BUSS Terminal Eemshaven
Tijdens de tenderfase bleek dat het voorgeschreven funderingssysteem in de praktijk technische uitdagingen met zich meebracht. In goed overleg met BUSS en partner InVra plus zijn we op zoek gegaan naar een beter uitvoerbare oplossing. Dit heeft geleid tot een aangepast paalsysteem dat technisch haalbaar is én bijdraagt aan een kostenefficiënte uitvoering. Deze aanpak onderstreept de kracht van samenwerking en het vermogen om binnen bestaande kaders tot slimme, toekomstbestendige oplossingen te komen.
‘Dit project laat goed zien hoe we samen met de opdrachtgever tot een slimme en uitvoerbare oplossing komen. Door onze technische kennis te combineren met een open samenwerking, creëren we een stevige basis voor de toekomst van de Eemshaven.’
Martin Kuis, regiomanager bij BAM Infra Nederland
Duurzaamheid staat hoog in het vaandel. Samen met BUSS onderzoeken we welke duurzame keuzes het beste passen bij dit project. Denk aan het toepassen van duurzamer GROENR-Beton met een lagere CO₂-uitstoot en het beperken van transportbewegingen door slimme logistiek. Deze maatregelen verlagen de milieubelasting en dragen bij aan een toekomstbestendige kade. Zodra het funderingsontwerp is afgerond, werken we de duurzaamheidsmaatregelen verder uit.