Bouwen met minder CO₂-uitstoot: zo doen we dat op de Maasvlakte

Een eigen laadplein op de bouwplaats. Elektrisch materieel. Én duurzamer GROENR-Beton in het hele viaduct. Op de Maasvlakte bouwen we het Prinses Alexiaviaduct. Niet alleen belangrijk voor de bereikbaarheid van de haven, maar ook een mooi voorbeeld van duurzaam bouwen. Samen met het Havenbedrijf Rotterdam doen we dit zo emissiearm mogelijk. Een project waarin we kennis opdoen, ontwikkelen en samen stappen zetten richting een duurzamere bouwsector door de standaard te verleggen.

Laadplein: duurzame primeur op de Maasvlakte

Bijzonder is het eigen laadplein dat we speciaal voor dit project inrichtten. Het is de eerste keer dat in de Rotterdamse haven een laadvoorziening is aangelegd voor één specifieke bouwplaats. Op het laadplein kunnen elektrische vrachtwagens en ander materieel opladen tussen de werkzaamheden door. Dat maakt ons veel flexibeler: we hoeven niet meer heen en weer naar een laadvoorziening elders op de Maasvlakte. Geen stilstand midden op de dag. Inmiddels hebben we zelfs een tweede laadvoorziening ingericht, dichter bij het viaduct, voor materieel dat zich minder makkelijk verplaatst, zoals rupsvoertuigen.

‘Dankzij dit laadplein kunnen onze elektrische vrachtwagens de hele dag blijven draaien. Dat is niet alleen efficiënter, maar ook stukken duurzamer,’ zegt Reinier Mieris, projectmanager bij BAM Infra Nederland. ‘Het maakt emissiearm werken echt haalbaar in de praktijk.’ 

BAM Havenbedrijf Rotterdam Alexiaviaduct Maasvlakte duurzaam laadplein beton elektrisch materieel CO2 stekker primeur Port

Elektrische kleefwagen bij een snellader. Foto: Danny Cornelissen

Samenwerking als versneller

Het laadplein is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met het Havenbedrijf, dat actief meedacht en hielp bij het verkrijgen van de stroomaansluiting, iets wat normaal gesproken maanden kan duren. ‘De kracht van dit project zit vooral in de samenwerking,’ vult Reinier aan. ‘We vinden elkaar snel en hebben een gezamenlijk doel: zo duurzaam mogelijk bouwen.’ 

Ronald van den Berg, Port Engineer bij Havenbedrijf Rotterdam vult aan: ‘Lang geleden zijn we al met Stedin in overleg getreden met plannen voor dit laadplein. In hun plan voor een nieuw 66 kV-station hebben we gezamenlijk een 23kV-tracé bepaald waarin we rekening hielden met de locatie van ons toekomstige bouwterrein. De kabel lag voor het hek, dus na de aanvraag van BAM kon het verwachte tijdelijke aansluitpunt snel worden aangesloten. Anders hadden we eerst nog twee jaar op de stroom voor het laadplein moeten wachten.’

Vol aan de stekker

Met de ingebruikname van het laadplein in april 2025 is een belangrijke mijlpaal bereikt. De bouwplaats draait nu volledig op eigen energievoorziening. Elektrisch materieel wordt ter plekke geladen en de eerste voorbereidende werkzaamheden zijn in volle gang. Denk aan de voorbelasting, het ketenpark en het voorbereidende grondwerk.

‘Inmiddels staan de eerste voertuigen dagelijks aan de stekker,’ zegt Reinier met trots. ‘We zien dat onze duurzame aanpak hand in hand gaat met een goede voortgang. Dat is een enorme motivatie voor het hele team. In juni start de daadwerkelijke uitvoering van het viaduct. En het mooie is: we liggen zelfs iets voor op planning!’

Duurzamer GROENR-Beton in het hele viaduct

Ook in het materiaalgebruik maken we duurzame keuzes. Voor het volledige viaduct passen we ons duurzame betonmengsel GROENR toe. Dit mengsel bevat minder cement en bestaat grotendeels uit natuurlijke grondstoffen. Het resultaat? Een verwachte besparing van zo’n 595.000 kilo CO₂, wat gelijk staat aan 82 keer de wereld rondvliegen. ‘Met GROENR laten we zien dat duurzaam bouwen niet ten koste hoeft te gaan van kwaliteit. Het is een win-win,’ vertelt Reinier.

BAM Havenbedrijf Rotterdam Alexiaviaduct Maasvlakte duurzaam laadplein beton elektrisch materieel CO2 stekker primeur Port

Een elektrische asfalteermachine bij het project Prinses Alexiaviaduct. Foto: Danny Cornelissen

Emissiearme bouwplaats in de praktijk

We zetten zoveel mogelijk elektrisch materieel in om de uitstoot tijdens de uitvoering te verlagen. Denk aan kranen, walsen, asfaltsets en vrachtwagens. Waar dat (nog) niet lukt, gebruiken we HVO100-brandstof: een fossielvrije dieselvervanger waarmee we tot 90% CO₂ besparen ten opzichte van gewone diesel. De schaal waarop elektrisch materieel hier wordt ingezet, is uniek. Het laat zien dat duurzaamheid en grootschalige infrastructuurprojecten prima samengaan.

We monitoren nauwkeurig hoeveel uitstoot we besparen. Hoeveel uur draait welke machine? Wat is het verbruik? Welke CO₂-reductie behalen we? We meten, analyseren en verbeteren continu. Daarbij houden we ons niet alleen aan de CO₂-reductiedoelstellingen die vooraf zijn afgesproken, we proberen ze juist te overtreffen. Door te pionieren met elektrisch materieel, slimme inzet en optimalisatie op de bouwplaats, zoeken we actief naar extra reductie en om verder te verduurzamen.

Duurzame toekomst

Wat dit project extra bijzonder maakt, is dat we iets nieuws doen. Het gebruik van elektrisch materieel in deze omvang, de combinatie met monitoring, HVO100, een laadplein en duurzaam beton – het is een ontwikkeltraject. Het laat zien wat er mogelijk is als je duurzaamheid vanaf het begin meeneemt in het ontwerp en de uitvoering. We hebben niet alle antwoorden, maar we leren door het te doen. Soms is het pionieren, maar we durven keuzes te maken, houden vaart én blijven verbeteren. Samen met het Havenbedrijf zoeken we continu naar verbeteringen en passen we plannen aan als dat beter werkt in de praktijk. Die ruimte om samen te ontwikkelen maakt dit project waardevol. Zo bouwen we niet alleen aan bereikbaarheid, maar ook aan een duurzamere toekomst.

Deel op social media