Groot onderhoud A12: wij gaan aan de slag!

Van 9 mei tot 19 mei is de A12 tussen knooppunt Maanderbroek en Lunetten volledig afgesloten voor alle wegverkeer. Poort van Bunnik, een samenwerking tussen BAM Infra Nederland en Invesis, voert in opdracht van Rijkswaterstaat groot onderhoud uit aan het wegdek. Maar wat gaan we nu precies doen? Dat leggen we aan je uit. We bieden een kijkje achter de bouwhekken van dit omvangrijke project.

A12 Afsluiting

Het doel en de aanpak
Het project valt onder het DBFM-contract (Design – Build – Finance – Maintain) voor de A12 tussen Lunetten en Veenendaal. Het doel is om de doorstroming en veiligheid op de rijksweg te waarborgen. Sinds de realisatie van de A12 in 2011/2012 en het onderhoud dat begon op 1 november 2012, hebben wij ons ingezet om de weg in optimale staat te houden. Op het project werken BAM-collega’s Robbie van Caem, omgevingsmanager en Rutger van der Meij, technisch manager. 

Robbie: "Mijn taak is om ervoor te zorgen dat de communicatie over de werkzaamheden naar stakeholders en Rijkswaterstaat soepel verloopt. Ik zorg ervoor dat de belangen van ons bedrijf geborgd zijn en dat alle benodigde vergunningen tijdig binnen zijn. Dit is een complex project, maar ook een kans om te laten zien wat we kunnen."

Rutger: "Ik geef sturing aan het projectteam en wij zorgen ervoor dat alle assets blijven functioneren. Het groot onderhoud dat de komende twee jaar wordt uitgevoerd, is een belangrijk onderdeel hiervan. Het is mijn taak om ervoor te zorgen dat alles op het gebied van veiligheid op rolletjes loopt, van de planning tot de uitvoering. 

Wat gebeurt er precies?
Tijdens de eerste negendaagse afsluiting wordt de hoofdrijbaan links (van oost naar west) over de volledige lengte van circa 30 km afgesloten voor doorgaand verkeer. Het verkeer wordt omgeleid via de A30-A1-A27 Op het deel tussen Maarn en Lunetten vervangen we de ZOAB-asfaltverharding over een lengte van ongeveer 15 km. Tussen Bunnik en Lunetten voeren we herstelwerkzaamheden uit aan de gewapende betonplaat onder de ZOAB-asfaltverharding, ongeveer 25.000 ton asfalt in de eerste fase.

Robbie: "Het is cruciaal dat we deze werkzaamheden efficiënt en effectief uitvoeren om de hinder voor weggebruikers te minimaliseren. We hebben nauw contact met Rijkswaterstaat en andere stakeholders om ervoor te zorgen dat alles volgens plan verloopt."

Daarnaast voeren we op het deel tussen Veenendaal en Maarn diverse werkzaamheden uit, zoals het coaten van portalen, reinigen van NBD-bebording, inspectie en onderhoud aan matrixsignaalgevers en rotatiepanelen, onderhoud aan kunstwerken, verlagen van bermen, groenonderhoud, inspecties en het vervangen van bitumineuze voegovergangen.

Rutger: "De complexiteit van het project zit hem in de vele disciplines die gelijktijdig aan het werk zijn binnen het werkvak. Ons sterke team staat klaar om deze uitdaging aan te gaan. We gebruiken de nieuwste technieken en materialen om ervoor te zorgen dat de weg weer jarenlang mee kan, waarbij het waarborgen van de veiligheid het belangrijkste aspect is.’’

Omleidingskaart A12

De omleidingskaart voor wanneer je van Veenendaal naar Utrecht rijdt:

Mijlpalen en innovaties
De belangrijkste mijlpaal van het project is het in gebruik nemen van de weg na aanleg.. Voor het groot onderhoud is de mijlpaal het weer kunnen openstellen van de weg voor maandagochtend 05:00 uur.

Hoewel er geen specifieke duurzaamheidsdoelen zijn, maken we tijdens het groot onderhoud gebruik van gerecycled asfaltfreesmateriaal voor diverse asfaltmengsels. Daarnaast loopt er een onderzoek naar de mogelijkheid om de openbare verlichting te verledden in een volgende fase van het reguliere onderhoud. 

Rutger: Het groot onderhoud deze twee jaar zal de enige keer zijn binnen de contractuele periode dat we de ZOAB-asfaltverharding hoeven te vervangen. We gaan groot onderhoud uitvoeren in de komende 2 jaren. Dit jaar de twee 9-daagse afsluitingen op links. Voor rechts moeten dezelfde werkzaamheden uitgevoerd worden, maar deze moeten nog ingepland worden op de onderhoudskalender van Rijkswaterstaat.”

Later dit jaar, van 22 augustus tot 1 september, zal de A12 opnieuw negen dagen afgesloten zijn voor groot onderhoud. Het advies blijft hetzelfde: vermijd de A12 tijdens de werkzaamheden, reis met het openbaar vervoer of de fiets. Met deze werkzaamheden zorgen wij ervoor dat de A12 weer jarenlang veilig en efficiënt gebruikt kan worden. 

Deel op social media