BAM Infra Nederland is opnieuw aan zet op het opstelterrein Watergraafsmeer. ProRail heeft ons het vertrouwen gegeven om ook de volgende fase van de grootschalige vernieuwing uit te voeren. Daarmee bouwen we voort op het werk dat we de afgelopen jaren hebben verricht aan dit cruciale spoorknooppunt in Amsterdam Oost.
Vertrouwd terrein, nieuwe uitdagingen
Als vertrouwde partner op Watergraafsmeer weten we wat er nodig is om dit terrein toekomstbestendig te maken. In eerdere fases hebben we al flink wat meters gemaakt: van het vernieuwen van sporen tot het verwijderen van verouderde installaties. Momenteel zijn we volop bezig met het aanbrengen van moderne beveiligingssystemen in het centrale en oostelijke deel van het terrein.
“We zijn trots dat we opnieuw een bijdrage mogen leveren aan de vernieuwing van emplacement Watergraafsmeer. De eerdere samenwerking met ProRail op dit terrein verliep uitstekend en we kijken ernaar uit om die voort te zetten. Door met grotendeels hetzelfde team te werken, borgen we kennis en ervaring en kunnen samen gericht toewerken naar een succesvolle uitvoering in 2026.’’ Patrick Schut, projectmanager bij BAM
Volgende fase: modernisering aan de oostzijde
In de nieuwe fase ligt de focus op het oostelijke deel van het emplacement. Hier gaan we aan de slag met het vernieuwen van sporen, wissels, ballast, bevestigingsmiddelen en looppaden voor machinisten. Zo zorgen we ervoor dat het terrein klaar is voor de toekomst en voor de treinen van morgen.
Belangrijke schakel in het spoornetwerk
Watergraafsmeer is niet zomaar een opstelterrein. Het is een essentiële schakel in het nationale én internationale treinverkeer. Vrijwel alle internationale treinen die Nederland aandoen, worden hier gestald, gecontroleerd en gereinigd. BAM draagt bij aan het digitaliseren van delen van het terrein, zodat het beheer en onderhoud nog slimmer en efficiënter kan verlopen.
Vanaf 2026 gaan we verder met de volgende onderhoudsronde. Tot die tijd blijven we bouwen aan een terrein dat klaar is voor de toekomst.