BAM Infra Nederland voert van vrijdag 9 mei tot en met maandag 26 mei groot onderhoud uit aan de A1. We vervangen het asfalt op het vier kilometer lange traject tussen Watergraafsmeer en Diemen waarbij we zoveel mogelijk lage temperatuurasfalt en hergebruikte materialen toepassen. Ook voeren we onderhoud uit aan twee bruggen en een viaduct op het traject. Het werk is onderdeel van het (Groot) Variabel Onderhoud van opdrachtgever Rijkswaterstaat aan snelwegen in West-Nederland.
De werkzaamheden starten op vrijdag 9 mei 23:00 uur. Voor de veiligheid van weggebruikers en medewerkers sluiten we het traject tussen knooppunt Watergraafsmeer en knooppunt Diemen gedurende deze periode volledig af. Op maandag 26 mei om 05:00 uur wordt de snelweg weer geopend voor verkeer.
We vervangen het asfalt van de rijbanen en de voegen. We passen Lage Energie Asfalt Beton (LEAB) toe dat op een lagere temperatuur is geproduceerd dan traditioneel asfalt. De verlaging van de productietemperatuur van 165 naar 110 graden Celsius zorgt voor een CO2-reductie van 30%. Met deze grootschalige toepassing van LEAB van AsfaltNu, laat BAM zien dat we klaar zijn voor grootschalige toepassing van Warm Mix Asfalt in de Nederlandse wegenbouw-praktijk. Door maximaal hergebruik van de bestaande asfaltlagen zorgt BAM er bovendien voor dat er minder nieuwe grondstoffen nodig zijn voor asfalt. AsfaltNu verwerkt het gefreesde asfalt in de centrale in de nieuwe mengsels die vervolgens op de A1 worden toegepast. De onder- en tussenlagen bestaan voor 60% tot 70% uit gerecycled asfalt, de deklagen voor 30%.
Onderhoud van de viaducten de Oude Meerlaan, de Diem West en Weteringweg is onderdeel van de werkzaamheden van BAM. We zorgen voor reparatie van het beton en brengen nieuw asfalt aan op de brugdekken. Daarnaast inspecteren en reinigen we de hemelwaterriolen, vervangen we beschadigde geluidsschermen en voeren we onderhoud uit aan de geleiderail.
Dit project valt onder de Koploperaanpak van Rijkswaterstaat. Met de ‘Koploperaanpak duurzame wegverharding’ stimuleert Rijkswaterstaat bedrijven aan de hand van de Milieu Kosten Indicator (MKI) eisen om het onderhoud aan de wegen zo duurzaam mogelijk te doen. Zo maakt Rijkswaterstaat investeringen in duurzame wegverharding lonend.
Gerard Murck, bedrijfsleider bij BAM vertelt: “We zijn blij dat we als koploper deze duurzame asfaltvernieuwing kunnen toepassen op de A1. Het is een mooie beloning voor de ontwikkelingen waaraan wij voortdurend werken om asfalt te verduurzamen. Die ontwikkelingen gaan van het op steeds lagere temperatuur produceren van asfalt, het vergoten van de hoeveelheid hergebruik van oude asfaltlagen tot bijvoorbeeld koude recycling waarbij we zonder gebruik van warmte de oude asfaltlagen in één gang verwerken tot nieuwe asfalt. Zo bouwen wij samen met onze opdrachtgevers aan een mooier Nederland.''