Op station Amsterdam Centraal renoveerden wij voor ProRail de stalen constructie onder sporen 14 en 15 en perrons 5 en 6. Na zes maanden intensief werken in een operationeel station zijn de herstelwerkzaamheden voltooid en verlengen we de levensduur van het viaduct met 50 jaar. Zo dragen we bij aan een toekomstbestendig en beter bereikbaar station Amsterdam Centraal. Op 20 februari 2024 markeerden we deze mijlpaal met de feestelijke overdracht aan ProRail.
Na 100 jaar was het IJ-viaduct aan het eind van zijn technische levensduur en toe aan een grondige renovatie. Het is de constructie onder de sporen 14 en 15 en perrons 5 en 6 van station Amsterdam Centraal; een stalen viaduct dat is aangestort met beton. We verwijderden het beton uit de spoorbak om de stalen draagconstructie te inspecteren en te conserveren. Vervolgens brachten we nieuw beton aan en herstelden we de perronwanden, die nu voldoen aan de huidige norm.
Foto's: ProRail/Shane van Hattem Duckdev Fotografie
Deze renovatie is een belangrijk onderdeel van ProRail’s inspanningen om station Amsterdam Centraal te moderniseren, de capaciteit te vergroten en de stad beter te verbinden met de rest van Nederland en Europa.
‘Dankzij de inzet van ons team, slimme digitale technieken en een nauwe samenwerking met ProRail en andere partners hebben we een toekomstbestendige oplossing gerealiseerd, binnen de gestelde tijd. Met de oplevering van het IJ-viaduct sluiten we een uitdagend renovatieproject succesvol af. Dit project laat zien hoe we complexe renovaties efficiënt kunnen uitvoeren, met minimale hinder en maximale kwaliteit.’
Alfred Siemes, directeur bij BAM Infra Nederland
De renovatie sluit naadloos aan bij BAM’s strategie op het gebied van duurzaamheid en digitalisering. Zo maakten we gebruik van ons duurzamere GroenR- Beton, wat 20% CO2-uitstoot bespaart ten opzichte van traditionele mengsels. Door deze toepassing bespaarden we 4.996 kg CO2. Dit is te vergelijken met de uitstoot van een autorit van Amsterdam naar Shanghai en terug. Ook zetten we in op elektrisch materieel, zoals verreikers en shovels, om emissies te beperken. Verder hergebruikten we alle perronranden van perrons 5 en 6. Daarnaast pasten we digitale technologieën toe zoals 3D-modellering en point cloud-scans, wat niet alleen de voorbereiding en uitvoering versnelde, maar ook bijdroeg aan een efficiënter proces.
Foto's: ProRail/Shane van Hattem Duckdev Fotografie
Een renovatie op een druk station als Amsterdam Centraal is alleen mogelijk met een gedegen planning en sterke samenwerking. We werkten nauw samen met ProRail en partners om het project succesvol te voltooien. Een grote uitdaging was de staat van de staalconstructie, die volledig in beton gegoten was en daardoor vooraf niet zichtbaar of goed te beoordelen. Pas na het verwijderen van het beton werd duidelijk dat extra reparaties nodig waren. Dankzij de goede samenwerking en snelle besluitvorming konden we deze onverwachte werkzaamheden uitvoeren zonder de planning in gevaar te brengen. Hierdoor slaagden we erin het project binnen de gestelde tijd af te ronden.
'Het IJ-viaduct renoveren was een bijna onmogelijke opgave. Alleen door een hele goede samenwerking en medewerking in de gehele keten konden we dit doen. Van beheerders, ingenieursbureaus, aannemer en onderaannemers en het team van ProRail. Dat deze eerste belangrijke fase is afgerond, is het resultaat van met elkaar keihard te werken en erin te geloven. We moesten over de eigen belangen heen stappen en schouder aan schouder heel hard werken. En vooral supersnel met elkaar besluiten nemen.'
Laurens Wever, projectmanager bij ProRail
De komende jaren renoveert ProRail het monumentale station. Onze werkzaamheden zijn onderdeel van deze complexe en grootse operatie, waarbij de treinen gedurende het project blijven rijden en het station open blijft. ProRail combineerde de renovatie van het IJ-viaduct met het vervangen van de eerste Oostertoegangbrug. Hiermee benut ze de buitendienststelling van het spoor optimaal. Ondertussen maken wij goede voortgang met de bouw van de entree van de westelijke reizigerstunnel die we in opdracht van ProRail aan de centrumzijde renoveren.
Foto's: ProRail/Shane van Hattem Duckdev Fotografie