16-daagse afsluiting: Tijdelijk spoor Vught in gebruik

Na zestien intensieve dagen is het werk aan het tijdelijke spoor en station in Vught afgerond en is op maandag 20 oktober het tijdelijk spoor in gebruik genomen. In deze periode hebben we de tijdelijke spoorlijn, ten westen van het bestaande spoor, in gereedheid gebracht. Hierdoor kunnen treinen blijven rijden tijdens de vervolgwerkzaamheden aan de bouw van de verdiepte ligging.  

Tijdens de 16 dagen verwerkten we onder anderen:

  • 3400 dwarsliggers
  • 10 kilometer bovenleidingsdraad
  • 3,5 kilometer aan spoorstaven
  • 50 bovenleidingsportalen

BAM Infra Nederland verzorgde de aanleg van het tijdelijke spoor, zodat het treinverkeer tijdens de bouw van de verdiepte ligging ongehinderd kan blijven rijden. Deze verdiepte ligging is nodig om de leefbaarheid en veiligheid te verbeteren en de toekomstige spoorcapaciteit te verhogen. Daarnaast zijn het spoor naar Den Bosch aangepast, is een relaishuis en onderstation gebouwd en is een wisseloverloop gerealiseerd in de spoorlijn naar Tilburg. Het tijdelijk station op bedrijventerrein Bestevaer blijft tot eind 2029 operationeel.


Slim bouwen met oog voor de omgeving
Wat deze klus extra bijzonder maakt, is onze aanpak met oog voor de omgeving. We werken letterlijk in de achtertuinen van bewoners. Daarom hebben we ervoor gekozen om materialen per trein aan te voeren, zodat er minimaal vrachtwagens door Vught rijden. Ook hebben we bouwhubs buiten de woonkern ingericht en zoveel mogelijk elektrisch materieel ingezet om geluid en uitstoot te beperken.

Samen met ProRail en de gemeente Vught hebben we intensief samengewerkt om dit mogelijk te maken. Nu hebben we het huidige spoor aangesloten op het tijdelijke spoor. Dat was een flinke logistieke uitdaging, maar het is gelukt: tot eind 2029 rijden de treinen via het tijdelijke spoor naar het tijdelijke station.

De daadwerkelijke bouw van het verdiepte spoor wordt niet door BAM uitgevoerd. Begin 2026 start die volgende fase, waarmee de leefbaarheid, veiligheid en bereikbaarheid van Vught en de regio verder worden verbeterd.


Veiligheid prioriteit
Maandagmiddag 20 oktober konden we het tijdelijke spoor en station openen, iets later dan gepland. De reden hiervoor was een technisch probleem met de bovenbouwbeveiliging: we konden de sporen niet direct op spanning zetten en daarmee de veiligheid niet garanderen. Voor ons staat veiligheid altijd op één. We leveren pas op als alles veilig is, ook als dat betekent dat we iets langer moeten wachten.

 

Beelden: ProRail/Bertels fotografie

Deel op social media