Ondertekening realisatiefase onderdoorgang Trekvlietbrug voor een veilige verbinding

In opdracht van gemeente Den Haag realiseren wij de nieuwe onderdoorgang onder de Trekvlietbrug in Den Haag. Sinds november 2023 werken we samen met gemeente Den Haag in een bouwteam om het project tot in detail voor te bereiden. Afgelopen maand ondertekenden we de realisatieovereenkomst. De uitvoering start in het eerste kwartaal van 2025. De onderdoorgang wordt een veilige en comfortabele verbinding voor fietsers en voetgangers, als onderdeel van het regionale fietsnetwerk. Het verbindt de binnenstad van Den Haag met de Haagse stadswijken Binckhorst, Ypenburg en Pijnacker-Nootdorp. 

Samenwerking in een bouwteam

Het kruispunt bij de Mercuriusweg en de Trekvlietbrug is nu druk en onveilig voor fietsers en voetgangers. Samen met gemeente Den Haag bouwen we een nieuwe onderdoorgang voor langzaam verkeer onder de huidige Trekvlietbrug. Dit zorgt straks voor een veilige verbinding.

De sinds eind 2023 intensieve bouwteamsamenwerking heeft geresulteerd in een definitief uitvoeringsontwerp dat veiligheid, duurzaamheid en efficiëntie vooropstelt. Zo bouwen we het nieuwe betonnen brugdek op een voorbouwlocatie naast de huidige brug en rijden dit gedurende een 9-daagse wegafsluiting in. Deze aanpak minimaliseert hinder door kort maar intens te stremmen en verhoogt de veiligheid voor weggebruikers én bouwmedewerkers. Daarnaast maken we gebruik van elektrisch materieel om de impact op het milieu te verkleinen.

Ondertekening realisatiefase onderdoorgang Trekvlietbrug voor een veilige verbinding bouwteam duurzaam brug slim digitaal

Van links naar rechts: Alfred Siemes, directeur bij BAM Infra Nederland en Harry Koese, directeur Stadsbeheer bij Gemeente Den Haag

Start en planning

De voorbereidende werkzaamheden beginnen in het eerste kwartaal van 2025. Vervolgens bereiken we eind zomer 2025 een cruciale mijlpaal: het volledige nieuwe dek rijden we in één operatie in tijdens een wegafsluiting van negen dagen. Deze aanpak minimaliseert de hinder voor weggebruikers en omwonenden. De oplevering van de onderdoorgang staat gepland voor medio 2026.

Duurzaamheid en innovatie

Duurzaamheid speelt een centrale rol in dit project. Zo gebruiken we LEAB-asfalt, dat bij lagere temperaturen wordt geproduceerd en minder CO2-uitstoot heeft, aangebracht met onze elektrische asfaltset. Daarnaast passen we GroenR-Beton toe, ons innovatieve betonmengsel met een lagere ecologische voetafdruk. Door een geoptimaliseerd ontwerp hebben we het aantal funderingspalen kunnen reduceren en is het nieuwe brugdek voorgespannen, wat het gebruik van wapeningsstaal aanzienlijk vermindert. Dit draagt allemaal bij aan een lager materiaalgebruik en een duurzamere uitvoering.

‘Dit project staat bol van technische complexiteit en uitdagende uitvoeringsfaseringen, zoals de negen dagen durende buitendienststelling en het bouwen in een dynamische stedelijke omgeving. Met ondersteuning van digitalisering en innovatieve bouwmethodes pakken we deze uitdagingen efficiënt aan en dragen zo bij om een toekomstbestendige infrastructuur te realiseren.’

Alfred Siemes, directeur bij BAM Infra Nederland

Een veilige toekomst

De nieuwe onderdoorgang onder de Trekvlietbrug lost niet alleen huidige verkeersproblemen op, maar draagt ook bij aan een groen en aantrekkelijk stadsbeeld. Door fietsers en voetgangers veilig te laten oversteken, verbeteren we niet alleen de doorstroming, maar ook de leefbaarheid van de omgeving. 

Ontwerp: BAM Infraconsult, Visuals: ipv Delft creatieve ingenieurs

Deel op social media