Schoon en Emissieloos Bouwen: Schiphol en BAM tekenen voor ontwikkeling van een slim laadplein

Schoon en Emissieloos Bouwen: Schiphol en BAM tekenen voor ontwikkeling van een slim laadplein

Ondertekening door Marco van der Ham, Manager Operations Schiphol (links) en Bart Bosch, Manager Operations BAM Energie & Water (rechts).

Schiphol en BAM hebben dinsdag 17 september tijdens een gezamenlijke duurzaamheidsdag: Duurzaam doorpakken, het contract ondertekent voor de eerste fase van de ontwikkeling van een slim laadplein. Dit is onderdeel van het convenant ‘Schoon en Emissieloos Bouwen’ waarmee we een belangrijke bijdrage leveren aan de missie van Schiphol om de meest duurzame luchthaven ter wereld te worden. Wij delen deze ambitie en start om die reden met de ontwikkeling van een slim laadplein voor het opladen van eigen materieel.

Schoon en Emissieloos Bouwen: Schiphol en BAM tekenen voor ontwikkeling van een slim laadplein

Wij hebben als doelstelling om in 2025 het beheer en onderhoud op Schiphol emissieloos uit te voeren. De elektrische voertuigen moeten worden opgeladen zonder dat het extra capaciteit van het elektriciteitsnetwerk vraagt en de huidige capaciteit optimaal wordt benut. Hiervoor gaan we onderzoek doen naar de toepassing van een slim laadplein aan de Zonnekruidweg, het bouwterrein waar ook BAM gebruik van maakt. Zo gaan we onderzoeken hoe we een match kunnen maken tussen de laadbehoefte van materieel en de beschikbare energie vanuit de netaansluiting. 

Omdat er weinig energie beschikbaar is, zullen we dit slim moeten inregelen. Daarmee hebben we ervaring opgedaan met ons slimme laadplein in Den Bosch. Bijvoorbeeld door slim en op andere tijdstippen te laden en door een batterij en/of zonne-energie te benutten. De resultaten van het onderzoek bepalen hoe we het plein qua laadinfrastructuur en overige assets inrichten. 

Voor de eerste fase heeft Schiphol nu goedkeuring gegeven. We starten met een schetsontwerp van het laadplein, dat we vervolgens na instemming van Schiphol realiseren. Zodra het laadplein operationeel is, testen we dit in de praktijk. De geleerde lessen nemen we mee naar de andere werkstromen van BAM op Schiphol (MJOP, CAPEX-projecten en Grote Projecten) met de ambitie om uiteindelijk in 2030 volledig emissieloos te werken en zo aan de doelstelling – zero emissie in 2030 - van BAM én Schiphol te voldoen. Het eerste laadplein dat we nu ontwikkelen geldt als blauwdruk voor de overige werkstromen.

 

Deel op social media