BAM Infra Nederland is gestart met het groot onderhoud aan de N468 tussen Schipluiden en Maasland. De 7,7 km lange provinciale weg die op een dijk ligt, wordt opgehoogd en de kade wordt verstevigd om de waterkerende functie van de dijk te herstellen. Het officiële startsein voor de werkzaamheden is op 12 september gegeven door afgevaardigden van provincie Zuid-Holland, Hoogheemraadschap van Delfland, gemeente Midden-Delfland en BAM met het slaan van de eerste damwand. De werkzaamheden duren tot en met 2027.
De N468 die loopt tussen Maasland en de rotonde bij de A4 op de Klaas Engelbrechtsweg in Schipluiden wordt de komende jaren grondig aangepakt. De dijk waarop de provinciale weg ligt, is over een lengte van 2,5 kilometer onvoldoende stabiel. Wij zorgen voor versterking waar nodig en daarmee voor herstel van de waterkerende functie van de dijk. Verder verhogen we de weg die verzakkingen en scheuren vertoont over het volledige traject van 7,7 kilometer. Het groot onderhoud is opgedeeld in zes deeltrajecten, waarbij de werkzaamheden in fases plaatsvinden om de hinder voor de omgeving te beperken.
Frederik Zevenbergen, gedeputeerde van provincie Zuid-Holland: ’Na dit groot onderhoud heeft de omgeving weer jarenlang plezier van een stevige dijk en veiligere weg. Landschapsarchitecten hebben het ontwerp van de nieuwe N468 ingepast in het bijzondere Zuid-Hollandse landschap.’ Wij realiseren dit nieuwe ontwerp door de dijk zoveel mogelijk te versterken met grond en door ervoor te zorgen dat de damwanden niet zichtbaar zijn. Aan de polderzijde plaatsen wij korven met oude klinkers uit de weg. In de Gaag aan de oeverzijde brengen we kokosrollen aan met begroeiing op zichtlocaties. Met het toekomstbestendig maken van de N468 en hergebruik van bestaande materialen geven wij uitvoering aan onze strategie ‘Building a sustainable tomorrow’, waarin duurzaamheid, digitalisering en industrialisering centrale thema’s zijn.
Wij verhogen de weg tussen de 10 en 50 centimeter, dit verschilt per locatie. En we verstevigen de dijk met steunbermen en damwanden. Peter Ouwendijk, Hoogheemraad van Delfland: ‘Dit is hard nodig. De verzakkingen en scheuren in de weg zijn goed zichtbaar. Eerder dit jaar hebben we al een tweetal maatregelen getroffen om de dijk ter plaatse te stabiliseren.’ De N468 is ook een waterkering en deze moet hersteld worden vanwege de waterveiligheid.’ Wij vervangen de oude wegconstructie en brengen nieuw asfalt aan. Daarbij maken we de fundering van de nieuwe weg minder zwaar om toekomstige verzakking van de dijk te vertragen. Ook verleggen we een aantal sloten om de waterhuishouding in het gebied te reguleren. De kruising van de Dorpsstraat bij Schipluiden krijgt een veiligere inrichting voor voetgangers en fietsers. Met plateaus in de weg zorgen we voor verlaging van de snelheid van het autoverkeer. De provincie grijpt het groot onderhoud aan om ook de kabels en leidingen onder de weg te verleggen.
De werkzaamheden aan de N468 duren tot en met 2027. Om de hinder zoveel mogelijk te beperken, geldt voor doorgaand auto- en vrachtverkeer een omleiding. Verder blijven woningen en bedrijven aan de N468 altijd van tenminste één zijde bereikbaar voor bestemmingsverkeer en is er nauw contact met hulp- en nooddiensten over aanrijroutes tijdens de werkzaamheden.
Dit project is aanbesteed in twee fases. Samen met de opdrachtgevers provincie Zuid-Holland, Hoogheemraadschap van Delfland en gemeente Midden-Delfland hebben we in bouwteamverband in een vroeg stadium naar de uitvoerbaarheid van het ontwerp gekeken. Samen met het bouwteam dat de kabels en leidingen voor zijn rekening neemt, hebben we vervolgens de uitvoering van dit project verder voorbereid. Tijdens deze periode maakten we gebruik van elkaars kennis en kunde om te komen tot het beste ontwerp en uitvoering voor dit project.
Meer informatie over dit project is te volgen via de BouwApp ‘N468 Groot onderhoud’ in de App Store of bezoek de website.