Met het afbreken van de laatste hoogspanningsmast tussen Eemshaven en het hoogspanningsstation Vierverlaten hebben we het verwijderen van 129 hoogspanningsmasten en 1100 kilometer oude 220 kV-geleiders afgerond. Aanleiding voor het verwijderen van de masten en geleiders op het 40 kilometer lange traject in opdracht van TenneT, is de realisatie van de nieuwe 380 kV-verbinding op hetzelfde traject waar we aan meebouwden. Tijdens de sloopwerkzaamheden van de oude 220 kV-verbinding lag de nadruk op het hergebruik van materialen. Nu alle masten verwijderd zijn, brengen we de percelen weer in oude of betere staat terug. De verwachting is dat deze werkzaamheden eind van dit jaar klaar zijn.
Eerder droegen we drie jaar lang bij aan de bouw van de nieuwe 380 kV-elektriciteitsverbinding tussen Eemshaven en hoogspanningsstation Vierverlaten, die in de zomer van 2023 in gebruik is genomen. We legden de bouwwegen aan en verzorgde het hei- en betonwerk voor de mastfundaties. Met deze nieuwe ‘superstroomsnelweg’ kan TenneT veel meer elektriciteit vanaf Eemshaven het land in transporteren. Het afbreken van de oude 220 kV-verbinding, die bijna 50 jaar dienstdeed, was hierdoor mogelijk. Met het verwijderen van de laatste mast is de 40 kilometer lange oude 220kV-verbinding volledig uit het landschap verdwenen.
Tijdens de sloop van de oude hoogspanningsverbinding vormden natte weersomstandigheden een grote uitdaging, waardoor de traditionele aanpak met bouwwegen en rijplaten niet mogelijk was. Samen met TenneT ontwikkelden we daarom rupsdumpers, die de grond gelijkmatig belasten en schade aan de landbouwgrond voorkomen. Deze innovatieve machines, uitgerust met een liermachine om de wielen voor het verwijderen van de lijnen in de masten te hangen en weer te verwijderen, maakten het gebruik van bouwwegen overbodig. Daarnaast werd de tractortaxi geïntroduceerd, een tractor met brede banden en een cabine voor vier personen, om medewerkers efficiënt naar moeilijk bereikbare mastlocaties te vervoeren zonder schade aan het terrein.
In nauwe samenwerking zorgden we met TenneT ervoor dat materialen opnieuw werden gebruikt. 5000 ton staal, 2000 ton aluminium en 2000 ton betonpuin is gerecycled. Het betonpuin, afkomstig van de funderingen van de hoogspanningsmasten en van het gesloopte trafostation EHH in Eemshaven, is ter plaatse gebroken en naar een betoncentrale in Stadskanaal gebracht. Daar wordt het toegepast in betonmortel, zo mogelijk voor het project Ter Apelkanaal. Daarnaast krijgt 300.000 m2 wegenbouwdoek, dat is gebruikt om vervuiling van het land te voorkomen, een tweede leven. Dit doek wordt verwerkt tot nieuwe producten zoals rijplaten, dankzij een innovatieve samenwerking met lokale bedrijven.
Bijdragen aan de energietransitie, zoals het realiseren van de nieuwe 380 kV-verbinding en het afbreken van de oude hoogspanningsmasten met zoveel mogelijk hergebruik van vrijkomende materialen, geeft uitvoering aan de BAM strategie ‘Building a sustainable tomorrow’, waarin duurzaamheid, digitalisering en industrialisatie centrale thema’s zijn.
Johan Brouwer, projectleider bij BAM Infra Nederland: ‘Als onderdeel van de grootschalige energietransitie in Nederland, werken we samen met TenneT aan het toekomstbestendig maken van de infrastructuur. Ondanks uitdagende omstandigheden, zoals het onvoorspelbare weer, bedachten we innovatieve oplossingen om ons werk op tijd, veilig en duurzaam af te ronden. Dit project laat zien hoe we met slimme technieken zoals de rupsdumpers en tractortaxi niet alleen efficiënt, maar ook met minimale impact voor de omgeving kunnen opereren.’
Nu alle hoogspanningslijnen zijn verwijderd, de masten en geleiders afgebroken, de mastfundaties weggehaald en de materialen afgevoerd, werkt BAM aan het in oude of betere staat brengen van de percelen inclusief het cultuurtechnisch herstel van de landbouwgrond. Ze onderhoudt nauw contact met de perceeleigenaren om ervoor te zorgen dat het land in optimale conditie wordt teruggegeven. Naar verwachting rondt zij dit tegen het einde van 2024 af.