Vanaf 15 augustus starten wij met het renoveren van de stalen constructie onder de sporen 14 en 15 en de perrons 5 en 6 op station Amsterdam Centraal. Dit doen we in opdracht van ProRail. De in 1924 gebouwde constructie, ook wel het IJ-viaduct genoemd, is toe aan een renovatiebeurt. Wij voeren de herstelwerkzaamheden op duurzame wijze uit met focus op materiaalbesparing in het ontwerp, toepassing van duurzamere GROENR beton en de inzet van elektrisch materieel. Na afronding van de werkzaamheden medio 2025 kan het viaduct weer 50 jaar mee.
Na 100 jaar is de constructie van het IJ-viaduct aan het eind van haar technische levensduur en hoognodig toe aan renovatie. Het is de constructie onder de meest noordelijke sporen en perrons van station Amsterdam Centraal; een stalen viaduct dat is aangestort met beton. De werkzaamheden aan het IJ-viaduct zijn een cruciaal onderdeel in de voortdurende inspanningen van ProRail om station Amsterdam Centraal te verbeteren, de capaciteit uit te breiden en de stad beter te verbinden met de rest van Nederland en Europa. De verwachting is dat het aantal treinreizigers op station Amsterdam Centraal komende jaren toeneemt van 200.000 naar 275.000 per dag in 2030. Dat vraagt om meer ruimte voor reizigers én voor treinen.
ProRail kiest voor een grondige renovatie van het viaduct in plaats van vernieuwing om de duur van de buitendienststelling van het spoor en daarmee samenhangende overlast voor reizigers zoveel mogelijk te beperken. Bij de renovatie is onze werkwijze erop gericht de bereikbaarheid van de onder het viaduct gelegen voetgangerstunnels, logistieke gangen en magazijnen zo min mogelijk te hinderen. Zo voeren we de werkzaamheden onder de sporen 14 en 15 en de perrons 5 en 6 vanaf de bovenzijde uit. Om de stalen balken van het viaduct zowel van de buitenzijde als binnenzijde goed te kunnen controleren, verwijderen we het beton uit de spoorbak tot op het niveau van de balken. De balken krijgen vervolgens een nieuwe beschermlaag, waarna we nieuw beton in de spoorbak aanbrengen. Verder herstellen we de perronwanden en verhogen we de perrons naar de huidige norm. De verwachting is dat we medio 2025 de renovatiewerkzaamheden afronden.
Laurens Wever, projectmanager bij ProRail: ‘BAM is inmiddels succesvol van start. Een spannend traject omdat BAM nu zichtbaar maakt wat niet zichtbaar is. En dat kan alleen in goede samenwerking tussen het projectteam van ProRail en van BAM. Die samenwerking is voor ons van groot belang om de renovatie van het IJ-viaduct succesvol te laten verlopen. Ik heb daar alle vertrouwen in.’
De duurzame en digitale aanpak van de renovatie passen in de BAM strategie ‘Building a sustainable tomorrow’, waarin duurzaamheid, digitalisering en industrialisatie centrale thema’s zijn. Zo passen we voor al het betonwerk ons duurzamere betonmengsel GROENR beton toe. Hiermee besparen we ongeveer 15 tot 20 procent CO2-uitstoot ten opzichte van traditionele mengsels. Daarnaast zetten we elektrisch materieel in zoals verreikers en shovels. Ook hebben we een uitgekiend ontwerp voor materiaalbesparing. Verder gebruiken we geavanceerde digitale tools zoals 3D-modellering voor een optimale planning en uitvoering. We trekken hierin op met verschillende bouwbedrijven die ook meewerken aan het grondig verbouwen van het monumentale station. Zo wisselen we digitale modellen uit om raakvlakken te identificeren.
Alfred Siemes, directeur bij BAM Infra Nederland: ‘De renovatie van het IJ-viaduct is een uitdagend project binnen de grootschalige verbouwing op station Amsterdam Centraal. Dit vereist een strakke planning en nauwe samenwerking met de vele stakeholders en partijen die rondom ons terrein werken. Onze focus ligt op een efficiënte uitvoering met zo min mogelijk hinder, waarbij we uiteraard ook onze ervaringen en inzichten van de werkzaamheden aan de Westtunnel inzetten om deze flinke klus succesvol te voltooien.’
De komende zeven jaar renoveert ProRail het monumentale station grondig. Onze werkzaamheden zijn onderdeel van deze complexe en grootse operatie, waarbij de treinen gedurende het project blijven rijden en het station open blijft. ProRail combineert de renovatie van het IJ-viaduct met het vervangen van de spoorbruggen van de noordelijke sporen die op het IJ-viaduct liggen. Hiermee benut ze de buitendienststelling van het spoor optimaal. Ondertussen maken wij goede voortgang met de bouw van de entree van de westelijke reizigerstunnel die we in opdracht van ProRail aan de centrumzijde realiseren.