Op treinstation Schiphol Airport pakten wij in opdracht van ProRail de bestaande trappen, hellingbanen en liften aan. Met als doel om station Schiphol ook in de toekomst comfortabel en overzichtelijk te houden. En om in te spelen op de verwachte reizigersgroei per trein van dertig procent in 2030. Inmiddels is het grootste deel van het werk gereed. Dit vierden we vrijdag 28 juni alvast feestelijk samen met ProRail, Schiphol en treinreizigers.
In de laatste drie maanden van 2023 en de eerste drie maanden van 2024, buiten de vakantie om, werkten we aan dit omvangrijke project. Om op deze manier zo min mogelijk perrontoegangen tegelijkertijd af te sluiten en hinder voor de reizigers op Schiphol Plaza en op perronniveau te minimaliseren. Bijzonder is dat we de sloopwerkzaamheden van de bestaande trappen, hellingbanen en liften uitvoerden tijdens meerdere treinvrije periodes waarbij ‘de winkel gewoon open was’ op Schiphol Plaza en de andere treinperrons. In het laatste kwartaal van dit jaar starten we met de bouw van een kapconstructie voor drie trappen aan de buitenzijde van Schiphol Plaza. We zullen dit naar verwachting eind februari 2025 afronden.
‘Op Schiphol komen verschillende vervoersmodaliteiten bij elkaar met elk hun eigen stakeholders. BAM Infra Nederland stond voor grote technische en organisatorische uitdagingen, maar ontzorgde de opdrachtgever en de stakeholders met succes. De samenwerking was bijzonder prettig, en ik heb alleen maar lof voor het harde werk van het gehele BAM-team!’
Erwin de Boer, bouwmanager bij ProRail
Bij de sloopwerkzaamheden ging het om het demonteren en uithijsen van zes rolpaden (hellingbanen) van elk 45 meter lang. Met de inzet van werktreinen van 280 meter lang voerden we alle materialen aan en af. De hellingbanen vervingen we voor vaste trappen. Deze nemen minder ruimte in, wat meer ruimte op het perron creëert. Daarnaast vervingen we een roltrap en een vaste trap voor twee nieuwe roltrappen. De bestaande en nieuwe trappen maakten we breder. Tenslotte voorzagen we alle trappen, hellingbanen en liften op de perrons van nieuwe beglazing, branddeuren en wandafwerking om een brandwerende schil aan te brengen tussen het perron en Schiphol Plaza.
'Op Schiphol blijven we bouwen aan een goede bereikbaarheid voor reizigers en medewerkers. De vernieuwing van het station is daar een belangrijk onderdeel van. Dat gaat stap voor stap en geeft soms hinder voor reizigers, omdat Schiphol gewoon bereikbaar blijft. Het is een complexe operatie die vraagt om goede afstemming met de betrokken partners.’
Nathalie Langerhorst, process developer Landside bij Schiphol
Uniek tijdens deze logistieke puzzel was de inzet van duurzaam materieel. Zo reden de locomotieven van de werktrein op de duurzame brandstof HVO100 in plaats van diesel. Dit scheelde in uitstoot én stankoverlast voor de reizigers. De inzet van HVO100 is onderdeel van onze BAM-duurzaamheidsstrategie. Het uiteindelijke doel is emissieloos werken, maar tot al ons materieel emissieloos is, gebruiken we HVO100 als transitiebrandstof. Het bespaart 90% CO2-uitstoot ten opzicht van gewone brandstof. Verder voerden we de kleine logistieke bewegingen uit met onze elektrische krol.
‘Werken op een krappe ruimte midden in het hart van Schiphol vereist nauwe samenwerking en goede afstemming met de klant en stakeholders. Dankzij de fijne en intensieve samenwerking met ProRail en Schiphol hebben we succesvol resultaat behaald. Een mooi voorbeeld die onze kernwaarde van samenwerking bij BAM onderstreept.’
Niels Keijser, technisch manager BAM Infra Nederland
Op de bouwplaats werd extra aandacht besteed aan de omgeving. Zo was er vanuit ProRail de eis om de werkplekken op Plaza-niveau af te schermen van de reiziger en deze rookwerend te maken in verband met de brandveiligheid. Dit deden wij met een innovatief rookcompartiment met meerdere functies. Deze modulaire en circulaire box creëerde een veilige werksfeer binnen het werkterrein.
Reizigers kunnen in de toekomst gebruik maken van een verbeterd station Schiphol Airport. Op Schiphol komt in een relatief klein gebied veel functies samen. Dit noemen we de Multimodale Knoop Schiphol (MKS). Om voldoende ruimte te maken voor reizigers zijn aanpassingen nodig aan het station. Het doel is om van de Multimodale Knoop Schiphol een comfortabel vervoersknooppunt te maken. De werkzaamheden op het station Schiphol Airport zijn onderdeel van het complexe bouwproject Multimodale Knoop Schiphol (MKS). Het doel van het project is om de capaciteit, veiligheid en vooral de kwaliteit te garanderen van Schiphol Plaza, de perrons en het busstation.