Rijkswaterstaat heeft het variabel onderhoud aan het ‘natte areaal’ van het perceel Amsterdam-Rijnkanaal, een raamcontract met 2 marktpartijen, gegund aan de combinatie BAM infra Nederland/Van den Herik en Van den Lee. Dit perceel omvat de bruggen en sluizen in het Amsterdam-Rijnkanaal, waaronder de Prinses Irenesluis.
Het Amsterdam-Rijnkanaal is één van de drukst bevaren kanalen in de wereld en een belangrijke doorvoerroute tussen ’t IJ in Amsterdam en het Ruhrgebied in Duitsland. Om ervoor te zorgen dat deze verbinding goed bevaarbaar blijft, is onderhoud aan de bruggen en sluizen noodzakelijk. Onze onderhoudswerkzaamheden bestaan uit conservering tegen roestvorming en betonherstel bij bruggen en sluizen, schadeherstel aan sluisdeuren, het vernieuwen van elektronische en hydraulische systemen, het updaten van de cybersecurity van bruggen en het vervangen van camerasystemen en verlichting. De start van het onderhoudscontract is medio april 2024 voor een periode van maximaal vier jaar.
Stephen Stam, tendermanager Van den Herik: ‘Samen met BAM werken we binnen dit project nauw samen vanuit één vast, centraal kernteam. Met de inzet van specialisten en kwaliteitscontroles borgen we de kwaliteit van onze werkzaamheden. Die werkzaamheden stemmen we proactief af met Rijkswaterstaat en zijn erop gericht om de veiligheid, betrouwbaarheid en beschikbaarheid van de bruggen en sluizen in de toekomst te garanderen.’
Bij de gunning van het variabel onderhoud heeft Rijkswaterstaat niet gekozen voor een voorgeschreven uitvoeringscontract, maar voor een meer flexibele raamovereenkomst. Doel daarvan is om specifieke opdrachten voor variabel onderhoud eenvoudiger en sneller te kunnen verstrekken.
Peter Minnema, manager commercie bij BAM Infra Nederland: ‘Wij zijn een voorstander van deze contractvorm, omdat dit een positief effect heeft op de voorbereiding- en uitvoeringstijd van een project. Ook vergroten we zo de kwaliteit en efficiëntie van onze werkzaamheden. En worden de beschikbare capaciteit en het vakmanschap van Rijkswaterstaat, BAM en Van den Herik bij elkaar gebracht.
BAM en Van den Herik werken op dit project met elkaar samen. Dat doen we op meerdere lopende contracten van Rijkswaterstaat. Bijvoorbeeld bij het onderhoud van sluizen, gemalen, aflaatwerken en bruggen in Midden Nederland–Zuid op het Amsterdam-Rijnkanaal (PARK, 2019-heden) en in Oost-Nederland op de Twentekanalen, IJsseldelta en Nederrijn-Lek (VITAAL 2022-heden).