‘Samen met BAM brengen wij jongeren in beweging’

‘Samen met BAM brengen wij jongeren in beweging’

Hoe richt je stedelijke omgeving in zodat inwoners – van jong tot oud – verleid worden om meer te (gaan) bewegen? Desmond Tessemaker en Joost Wichman hebben daar wel een antwoord op. Door het hele land bouwen ze met hun bedrijf The Pump Factory en in samenwerking met BAM Infra Nederland pumptracks; urban sportfaciliteiten voor alle rol- en wielersporten. 

‘Samen met BAM brengen wij jongeren in beweging’

Een pumptrack? Stel je een asfaltbaan voor met hobbels en bochten, in vorm wellicht nog het meest te vergelijken met een crossbaan. Iedereen met wielen, of het nu fietswielen of skatewieltjes zijn, kan terecht op de baan. Laagdrempelig, we zijn tenslotte een fietsland en bijna iedereen heeft wel een fiets. Plus de baan groeit mee met de leeftijd. Telkens kunnen de gebruikers weer op zoek naar een andere eigen uitdaging.

Handwerk

Zowel Tessemaker als Wichman hebben een verleden in de top(wieler)sport. ‘Zo’n leven is niet voor iedereen weggelegd’, aldus Tessemaker. ‘Wij wilden wel heel graag het plezier van fietsen op een andere manier kunnen delen. Joost hield zich al bezig met het bouwen van banen, mijn werk zat in het organiseren van fietsevenementen. Zo’n twee jaar geleden besloten we de handen en krachten bij elkaar te brengen en zijn we gestart met ons bedrijf The Pump Factory.’
 

‘Samen met BAM brengen wij jongeren in beweging’

Een one-stop-shop noemen ze het. Van het ontwerp tot het fysieke leggen van de baan; The Pump Factory is bij het gehele proces betrokken. Wichman: ‘Wij leveren maatwerk, geen standaard banen. Steeds kijken we wat het best in de omgeving past; zowel de fysieke omgeving als de bewoners ervan.’ Op het moment van het interview staat Wichman bij het leggen van een pumptrack in Ruinerwold en is Tessemaker onderweg naar een te bouwen baan op Texel. Tessemaker: ‘Het is allemaal tailormade. De baan leggen we volledig met de hand neer. Het asfalt wordt met de hand uitgesmeerd en verdicht. Dan kan alleen bij temperaturen boven de acht graden en als het niet regent. Ruwbouw doen we wel in de winter.’ In de afgelopen twee jaar werden al 42 banen gerealiseerd, dit jaar komen daar – ‘makkelijk’ – in ieder geval nog vijftien banen bij.

TPF asfalt

Door de gedeelde ambitie om mensen in beweging te krijgen, raakten Tessemaker en Wichman in gesprek met BAM. De intrinsieke motivatie om de jeugd meer te laten bewegen, werkte aanstekelijk. Sindsdien lopen de twee organisaties samen op in die ambitie. Een voorbeeld daarvan is de ontwikkeling van een speciaal soort asfalt door de asfaltspecialisten van BAM dat op de pumptracks wordt gebruikt. Tessemaker: ‘Het heeft de grip van asfalt, maar het voelt als beton. Dat betekent dat je huid niet helemaal open ligt als je valt op de baan.’ De banen zijn te herkennen aan de groene strepen op het asfalt. ‘Een herkenningsteken dat staat voor banen die veilig zijn en een goede flow hebben’, aldus Tessemaker. ‘Omdat we zelf uit de urban sports komen, weten we wat werkt en niet werkt. Het is echt by riders, for riders.’

Het partnerschap met BAM betekent ook dat The Pump Factory andere paden kan betreden. Tessemaker: ‘Voorheen werkten we vooral vanuit burgerinitiatieven. Door de samenwerking met BAM worden we nu ook ingezet voor gebiedsontwikkeling. Neem bijvoorbeeld nieuwbouw, waar ook plek moet zijn voor spelen en bewegen, daar kunnen we makkelijk op inspringen. Met een pumptrack kunnen we een best groot terrein invullen tegen een lage investering.’ Uit de voorlopige resultaten van een onderzoek van de HAN Hogeschool, blijkt ook dat de bereikte doelgroep op de banen groter is dan voorzien. Tessemaker: ‘De piek ligt bij kinderen tussen de acht en zestien jaar, maar we bereiken een groep van vier tot 84 jaar. Steppers zijn de grootste gebruikers. In Arnhem wordt er nu getest en er rijdt gemiddeld elke acht seconden - gemeten over 24 uur - iemand over het meetpunt!’

‘Samen met BAM brengen wij jongeren in beweging’

Gebundelde expertise

Ieder vanuit een specialisme op een eigen vakgebied, maar krachtig in de gebundelde samenwerking reageerden BAM, The Pump Factory en The Mud Crew op een aanbesteding van de gemeente Oss voor een Urban Sportpark. ‘We hebben samen intensief gewerkt met een tenderstrateeg, procesbegeleider, omgevingsmanager en commercieel manager van BAM. Samen met The Mud Crew, dat skateparken realiseert, brachten wij het specialisme op het bouwen van de baan. BAM focuste op de planning van de bouw. Ik denk dat onze kennis en kunde, maar ook het enthousiasme van het team om jeugd in beweging te krijgen hebben geholpen.’

BAM en The Pump Factory organiseren samen ook evenementen, zoals het NK Pumptrack en de Nederlandse Pumptrack Series. ‘Kinderen houden van spelen, maar ook van competitie. Dergelijke evenementen zijn een mooie gelegenheid om weer even extra de aandacht te vestigen op een pumptrack. Ook gaan we met mobiele pumptracks langs scholen en wijken. Het is onderdeel van een interactief programma dat we vormgeven waarbij we kinderen stimuleren om meer te bewegen, maar daarmee ook een bijdrage leveren aan bijvoorbeeld fietsvaardigheid en daarmee ook verkeersveiligheid. Met The Pumptracks brengen we meer dan mensen in beweging.’

Deel op social media