Samen met Bureau Meerstad gaan we een bouwteamsamenwerking aan voor de bouw van een nieuwe brug in het Groningse stadsdeel Meerstad. Deze beweegbare brug maakt de snel groeiende wijk Meerstad beter bereikbaar. In het bouwteam werken we samen aan een definitief ontwerp waarin we technische oplossingen uitwerken, de bouwfasering optimaliseren en duurzame keuzes integreren om de brug uitvoerbaar en toekomstbestendig te maken. De bouwteamfase is inmiddels gestart en loopt naar verwachting tot de zomer van 2025. De intentie is dat BAM de brug daarna gaat realiseren. Op 3 december 2024 ondertekenden we officieel de bouwteamovereenkomst.
De nieuwe brug in Meerstad wordt een moderne, beweegbare ophaalbrug die een directe verbinding vormt tussen het bestaande en nieuw te bouwen deel van de wijk. De brug is geschikt voor auto- en vrachtverkeer, fietsers en voetgangers en versterkt de bereikbaarheid van het gebied en verbetert de verbindingen met omliggende waterwegen. Dit is essentieel voor de groei van Meerstad. Het ontwerp combineert klassieke functionaliteit met moderne esthetiek en wordt uitgerust met geavanceerde technologie voor efficiënt openen en sluiten, waardoor het niet alleen een praktische infrastructuuroplossing is, maar ook visuele meerwaarde biedt voor de wijk.
Disclaimer: Het definitieve ontwerp kan afwijken van de bovenstaande afbeelding. Er kunnen dan ook geen rechten worden ontleend aan deze visualisatie.
Samen met Bureau Meerstad werken we in het bouwteam aan een definitief ontwerp dat zowel uitvoerbaar als duurzaam is. In deze samenwerking brengen wij onze expertise in op het gebied van ontwerp, constructie en integratie van bruggen. We werken nauw samen om de nieuwe sluisbrug naadloos aan te laten sluiten op de bestaande en toekomstige infrastructuur, zowel boven als onder de grond, en om de bediening te koppelen aan de naastgelegen sluis. We denken daarnaast mee voor een slimme bouwfasering om hinder voor de omgeving te beperken, waarbij de tijdelijke brug pas verdwijnt als de nieuwe brug volledig operationeel is.
Duurzaamheid is een belangrijk thema bij de bouw van de brug. We onderzoeken bijvoorbeeld mogelijkheden om ons duurzamer GroenR-Beton toe te passen en energiezuinige keuzes te maken in de uitvoering. Verder zullen we digitale tools gebruiken, zoals het in kaart brengen van de locatie met drones en het maken van een volledig 3D-model. Zo werken we efficiënt en hebben alle partijen inzicht in het ontwerp.
Van links naar rechts: Alfred Siemes, directeur bij BAM Infra Nederland en Jelle Dijkstra, directeur van Bureau Meerstad
Meerstad is een snelgroeiende wijk aan de rand van Groningen, met ruimte voor wel 10.000 woningen en een unieke combinatie van water, natuur en stadsleven. Het Woldmeer vormt het hart van deze wijk en is een belangrijke trekpleister voor recreatie. De nieuwe sluisbrug speelt een cruciale rol in de verdere ontwikkeling van Meerstad, omdat deze niet alleen de bereikbaarheid van de nieuwe woongebieden verbetert, maar ook een belangrijke verbinding vormt tussen het Woldmeer, het Slochterdiep en het Eemskanaal. Met de brug dragen we bij aan een toekomstbestendige infrastructuur die de groei van Meerstad ondersteunt.