Opknapbeurt keerlus tram Scheveningse duinen

keerlus.jpg

In elf weken tijd geven we voor HTM de keerlus van de tram in de Scheveningse duinen een volledige opknapbeurt. Hierbij vervangen we de sporen, wissels, bovenleiding, draagconstructie, drainage en spoorbeveiliging. Dankzij de goede voorbereiding en de samenwerking met HTM verwachten we de werkzaamheden volgens planning af te ronden op 9 december.

‘Die goede voorbereiding van zes maanden komt ons goed van pas’, vertelt Taimur Aryai, manager realisatie bij BAM Infra Nederland. ‘We hebben namelijk een verrassing in de ondergrond gevonden enkele maanden voor de start van onze werkzaamheden. Een flinke asfaltlaag, die ervoor heeft gezorgd dat we de spoorconstructie niet konden bouwen zoals we van tevoren hadden bedacht. We hebben eerst de grond tot aan het asfalt verwijdert om vanaf daar weer met een vlakke, stevige ondergrond verder te werken met voldoende draagkracht’, legt Aryai uit.

De ontdekking van de ondergrondse asfaltlaag, heeft behoorlijke impact op het project. Aryai: ‘Het bestek van de werkzaamheden ging van zes naar elf weken, maar we zaten voor de buitendienststelling vast aan de datum van 14 oktober. Dat is het officiële einde van het strandseizoen en tot die datum moesten de trams rijden.’

Om toch eerder te kunnen starten met de werkzaamheden in verband met de langere doorlooptijd van elf weken, hebben we eerst een deel van de sporen op de keerlus bij het Zwarte Pad in Scheveningen aangepakt. Van de vijf sporen hebben we eerst de drie binnenste sporen uit bedrijf genomen. De twee buitenste hebben we intact gelaten, tot aan de laatste dag van het strandseizoen. Zo konden we op 30 september al starten met de werkzaamheden. En vanaf 14 oktober hebben we vervolgens ook de twee buitenste sporen aangepakt. 

Fijne samenwerking

De aanpassing van het bestek is van invloed op alle disciplines die bij het project betrokken zijn. Maar dankzij de goede samenwerking met HTM hebben we snel kunnen schakelen en werken aan een oplossing. Aryai: ‘De werkzaamheden lopen inmiddels voorspoedig en volgens planning. De nieuwe, bijgestelde planning dus. Na de sloopfase hebben we alle ondergrondse voorzieningen aangelegd, de sporen en wissels geplaatst en de kabels getrokken. Inmiddels zijn we begonnen met het storten van beton. Na het storten van beton gaan we het spoor afbouwen en begint het werk aan seinen, bovenleidingen en het civiele deel.’
 

Deel op social media