Van de 18 nominaties voor de Betonprijs 2024 zijn er vijf voor ons! De jury koos toonaangevende betonbouw-projecten waarmee de kennis en kunde in de Nederlandse betonsector wordt vergroot. Met onze genomineerde projecten laten we bovendien zien hoe we van grijs naar groen bewegen. Wij willen een duurzame beweging creëren zodat we sectorbreed verduurzamen en inspireren. Op 21 november is bekend wie de officiële winnaars zijn van de Betonprijs 2024.
De Betonprijs wordt toegekend in zes categorieën: Bestaande bouw, Civiele bouw, Duurzame bouw, Grensverleggende bouw, Utiliteitsbouw en Woningbouw. De vijf nominaties voor BAM zijn voor drie projecten:
Bij de bouw van de brug over de Groote Wielenplas in Rosmalen combineerden we duurzamer, cementarm GroenR Beton met hergebruikt steenslag, wat uit gerecycled asfalt komt. Dit unieke mengsel zorgde voor 25% minder CO2-uitstoot vergeleken met traditioneel beton. Daarnaast bestaat het ontwerp van de brug uit drie bijzondere elementen: een slanke rand van het dek, leuningen die eruitzien als wuivend riet en een houten bergruimte voor watersportvereniging De Groote Wielen. Ook is de brug duurzaam verlicht en zetten we elektrisch materieel in tijdens de bouw.
Op de TU Delft campus hebben we een modulaire boogbrug gebouwd van circulaire materialen. De brug bestaat uit blokken die we vrijwel zonder gebruik van lijm of cement ‘droog’ hebben gestapeld. We hebben blokken gebruikt die in de fabriek zijn gemaakt uit circulaire materialen. Zo zijn er blokken die bestaan uit gesloopt beton met als toeslagmateriaal zand en granulaat (Circuton). Er zijn blokken die zijn gemaakt van gesloopt beton met geopolymeer als cementvervanger. En kleinere blokken die zijn gemaakt van hergebruikt keramiek zoals gemalen bakstenen en oude wc-potten en wasbakken.
De Markbrug is een belangrijke verbinding tussen de gemeenten Halderberge en Moerdijk. De betonnen kolos is de grootste verkeersbrug die beide gemeenten in beheer hebben. Hij is begin jaren 70 gebouwd en uit inspecties van beide gemeenten bleek de brug in slechte staat te verkeren. Met ons renovatieconcept Operatie Brugrenovatie, ontwikkeld met onze partners Nebest en SealteQ, hebben we deze vaste betonnen brug gerenoveerd. Daarmee hebben we de levensduur van de brug met 30 jaar verlengd en ten opzichte van nieuwbouw 150 ton CO2-uitstoot bespaard. De renovatie konden we doen in een tiende van de tijd dat nieuwbouw zou hebben gekost en uiteraard ook tegen aanzienlijk lagere kosten.
Sander den Blanken, directeur bij BAM Infra Nederland:
‘Kleine stappen maken het verschil. Met vijf nominaties voor de Betonprijs 2024 laten wij zien hoe we van grijs naar groen bewegen. Elk project toont onze toewijding aan duurzaamheid in beton en inspireert de sector om samen een duurzamere toekomst te bouwen. Trots op onze concrete vooruitgang.’
De Betonprijs is dé prijs voor de betonbouwsector. Genomineerde projecten zijn een voorbeeld van o.a. intelligente, verantwoorde, toekomstgerichte, waardevolle en inspirerende toepassingen van het materiaal beton. Ingezonden projecten worden beoordeeld door een vakkundige jury bestaande uit professionals uit de gehele bouwsector.