In opdracht van ProRail bouwen wij drie nieuwe vaste trappen tussen het busplatform en de treinperrons van Station Schiphol Airport. Het doel is om de doorstroming van reizigers te verbeteren en de drukte op Schiphol Plaza te verminderen. We zijn inmiddels gestart met het uitwerken van het uitvoeringsontwerp en zullen rond april 2025 beginnen met de realisatiefase. De werkzaamheden zijn naar verwachting in de zomer van 2026 klaar. Vandaag, op vrijdag 29 november 2024, ondertekenden BAM en ProRail het contract voor de realisatie van de nieuwe trappen.
De werkzaamheden bestaan onder meer uit het zagen van openingen in het bestaande tunneldak, het verplaatsen van kolommen en het aanbrengen van nieuwe draagconstructies. Vanuit onze strategie ‘Building a sustainable tomorrow’ zijn we voortdurend met klanten en partners op zoek naar mogelijkheden om te verduurzamen. Zo zetten we bij de uitvoering van de werkzaamheden op treinstation Schiphol Airport zoveel mogelijk kleiner emissieloos materieel in, zoals voorheftrucks en hijskranen, om de CO2-uitstoot te verminderen. Ook passen we waar mogelijk ons duurzamere GroenR-Beton toe. Daarnaast hergebruiken we materialen die vrijkomen bij de sloop.
‘Dit project is een mooie voortzetting van onze langdurige samenwerking met Schiphol en ProRail. We bouwen verder op onze eerdere succesvolle werkzaamheden op station Schiphol Airport, waarbij we de trappen, roltrappen en liften van de treinperrons naar Schiphol Plaza vernieuwden. Bij dat project werkten we al nauw samen met Schiphol, ProRail, vele stakeholders en onze ketenpartners op deze unieke locatie. Deze sterke samenwerkingsverbanden, ervaring en kennis die we daarbij hebben opgedaan, passen we toe én optimaliseren we waar nodig in het realiseren van de nieuwe trappen tussen het busplatform en de perrons. We zijn er trots op dat we wederom kunnen bijdragen aan een veiligere, efficiëntere en duurzamere reiservaring’.
Henk Post, managing director bij BAM Infra Nederland
Van links naar rechts: Arjan Bieshaar (projectdirecteur MKS bij Schiphol), Henk Post (managing director bij BAM Infra Nederland) en Harro Homan (regiodirecteur bij ProRail) / Fotograaf: Shane van Hattum, Duckdev.
De drie trappen bieden reizigers een directe route van de treinplatforms naar het bovengelegen busplatform, waardoor treinreizigers Schiphol Plaza niet meer hoeven te passeren. Dit vermindert de drukte en verbetert de doorstroming van reizigers op Schiphol Plaza. Het ontwerp sluit aan bij de trappen die wij eerder realiseerden tussen de treinperrons en Schiphol Plaza, met oog voor comfort en veiligheid. Er wordt onder andere gezorgd voor brandwerende beglazing, branddeuren en wandafwerking om de veiligheid verder te waarborgen.
‘Met de start van het deelproject MKS Bus zetten we een volgende stap in het verbeteren van station Schiphol Airport. Dit unieke station, waar verschillende vervoersstromen samenkomen, speelt een cruciale rol als multimodaal knooppunt. Samen met BAM Infra Nederland, een ervaren partner in deze omgeving, werken we aan een betere reiservaring voor treinreizigers. Het project draagt bij aan sneller reizen en minder drukte op Schiphol Plaza, en versterkt daarmee de verbinding en bereikbaarheid van dit belangrijke nationale en internationale kruispunt’.
Harro Homan, regiodirecteur Randstad Noord van ProRail.
De aanleg van de nieuwe trappen zijn onderdeel van het complexe bouwproject Multimodale Knoop Schiphol (MKS). Om voldoende ruimte te maken voor de verwachte reizigersgroei per trein van dertig procent in 2030, zijn er aanpassingen nodig aan het station. ProRail en Schiphol werken samen aan de herinrichting van het station, met als doel de capaciteit, veiligheid en kwaliteit van Schiphol Plaza, de perrons en het busstation te verbeteren.