Succesvolle afronding verbeteren bereikbaarheid Heerenveen

Heerenveen is beter bereikbaar. Om de verkeerssituatie vlotter en veiliger te maken, heeft BAM Infra Nederland de op- en afritten van de A32 bij Heerenveen/Oranjewoud (afrit 11) en de Oranje Nassaulaan verbeterd.  Ook hebben we de rotonde op de kruising Oranje Nassaulaan – Burgemeester Falkenaweg omgebouwd tot een kruising met verkeerslichten. Afgelopen week hebben wethouder Jelle Zoetendal van gemeente Heerenveen, gedeputeerde Matthijs de Vries van provincie Fryslân samen met regiodirecteur Fred-Jan Moll de wegen officieel geopend als afronding van de werkzaamheden.

hbb

Vlotter en veiliger doorgang tijdens ochtend- en avondspits

Heerenveen Beter Bereikbaar is een samenwerkingsproject van de gemeente Heerenveen, de provincie Fryslân, Rijkswaterstaat en BAM met als doel om de grote verkeersdrukte in Heerenveen tijdens de ochtend- en avondspits aan te pakken en de verkeersveiligheid te verbeteren. In een bouwteam is eerst 1,5 jaar samengewerkt aan een optimaal ontwerp en een praktische en veilige fasering van de werkzaamheden. In juni 2023 zijn we gestart met de realisatiefase.

Realisatie in fasen

Vanwege de omvang van de werkzaamheden en de impact op het verkeer en de omwonenden hebben we de werkzaamheden in fasen uitgevoerd. We zijn gestart met de inrichting van de omleiding en het bouwen van de bruggen voor twee fietsonderdoorgangen. Vervolgens hebben we gewerkt aan de opbouw van de ontsluitingsweg inclusief open afritten. Daarvoor zou een volledige wegafsluiting gelden van twaalf weken. Door optimalisatie van de planning, hebben we de werkzaamheden in tien weken kunnen realiseren. Als laatste hebben we de rotonde op de kruising  Oranje Nassaulaan – Burgemeester Falkenaweg vervangen door een kruising met verkeerslichten. 

Hbb

Bron: gemeente Heerenveen

Hergebruik en beperken overlast

Bij het asfalteren van de nieuwe op- en afritten en de bestaande wegen in Heerenveen hebben we tot zestig procent van de onderlaag van het oude asfalt gerecycled. Verder hebben we de grond die vrij kwam tijdens de werkzaamheden opnieuw gebruikt op andere locaties binnen het project. Op die manier hebben we de transportbewegingen van het af- en aanvoeren van grond zoveel mogelijk beperkt en daarmee ook de overlast hiervan voor omwonenden.

Deel op social media