Vandaag, op vrijdag 11 oktober 2024, vieren we een belangrijke mijlpaal: de officiële opening van de Nieuwe Sluis Terneuzen. Met een lengte van 427 meter, een breedte van 55 meter en een diepte van 16,44 meter behoort deze sluis tot één van de grootste ter wereld en biedt het ruimte aan de grootste zeeschepen. Samen met Stadsbader Contractors, DEME en Van Laere N.V. realiseerden we in de bouwcombinatie genaamd Sassevaart de sluis. De Nieuwe Sluis zorgt voor een vlottere doorstroming van scheepvaart tussen Nederland, België en Frankrijk. Vandaag openden de Nederlandse Koning Willem-Alexander en de Belgische Koning Filip feestelijk dit indrukwekkende Vlaams-Nederlands staaltje techniek.
In de afgelopen jaren bereikten we al belangrijke mijlpalen tijdens de realisatie van de Nieuwe Sluis, die het resultaat waren van onze sterke samenwerking, de juiste inzet van expertise en een doordachte planning. Een belangrijk moment waarop dit samenkwam, was bijvoorbeeld de aankomst van de enorme sluisbruggen en deuren uit China, die we met precisie op hun plek hebben gezet. Een bijzondere mijlpaal was ook het unieke moment waarop de twee bruggen voor het eerst tegelijkertijd openstonden, maar ook een nieuwe skyline voor Terneuzen creëerde.
Een ander voorbeeld is de realisatie van de dienstenhaven met honderden meters combiwand, groutankers, omvangrijk betonwerk, het heiwerk van afmeer- en geleidepalen, en als hoogtepunt het succesvol invaren van de drijvende steigers en golfschotten. Daarnaast baggerden we 3,5 miljoen kuub grond rond de landtongen weg en bouwden een schuine rotonde. Dit innovatieve ontwerp, met een hoogteverschil van één meter, zorgt door de geleidelijke overbrugging voor een comfortabelere rit voor vooral fietsers.
Baggerwerkzaamheden
Wij voerden tijdens de realisatie van dit multidisciplinaire megaproject tegelijkertijd civiele, bouwkundige, bagger -en installatiewerkzaamheden uit, die nauw op elkaar afgestemd moesten worden. Tijdens het hoogtepunt van het project werkten 700 medewerkers tegelijkertijd aan deze grootschalige onderneming. Dit verliep succesvol door een doordachte planning en nauwe samenwerking onze met partners.
Werkzaamheden in volle gang in 2022
Daarnaast voerden we de werkzaamheden zodanig uit dat de scheepvaart het sluizencomplex kon blijven passeren en het wegverkeer zo min mogelijk hinder ondervond. Ondanks de uitdagingen zoals de wereldwijde coronapandemie, die logistieke uitdagingen en extra veiligheidsmaatregelen met zich meebracht, bleef de samenwerking tussen alle betrokken partijen sterk en gefocust op het gezamenlijk doel: het realiseren van een sluis die de komende decennia een belangrijke rol zal spelen in de internationale scheepvaart en economische groei in de regio.
Nieuwe Sluis Terneuzen is één van de grootste sluizen ter wereld. De sluis is qua afmetingen vergelijkbaar met de sluizen in IJmuiden, Antwerpen en Panama. De Nieuwe Sluis zorgt voor een betere toegang en vlottere doorstroming van het toenemende scheepvaartverkeer. Voor zowel binnenvaart- als zeeschepen. De capaciteit van de sluizen neemt toe, waardoor de wachttijd voor binnenvaartschepen afneemt. Vlaanderen en Nederland kunnen ook rekenen op meer én nieuwe economische activiteiten. De Vlaams-Nederlandse Scheldecommissie is de opdrachtgever.
Nieuwe Sluis Terneuzen in 2024
De bouw van de Nieuwe Sluis Terneuzen is een indrukwekkend Vlaams-Nederlands staaltje techniek. Van het plaatsen van gigantische sluisdeuren tot het baggeren van enorme hoeveelheden grond: in dit document volgt een rondje langs de mijlpalen van dit unieke project.