De N359, tussen Bolsward en Wommels, stond bekend om zijn risicovolle kruispunten en moest op de schop. Provincie Friesland kwam met het vooruitstrevende plan om de openbare aanbesteding uit te zetten als een Best Value Procurement (BVP). De opdracht werd gegund aan BAM Infra Nederland. Het project, dat startte in 2022, rondde BAM op 16 oktober 2024 af met de opening van de derde onderdoorgang voor auto- en fietsverkeer. Zo maakte BAM de provinciale weg N359 op een duurzame wijze veiliger en toekomstbestendig.
Veiligheid stond voor provincie Friesland voorop bij de herinrichting van de N359. Daarom ging de provincie ging op zoek naar een partij die hun hoofddoelstelling op het gebied van veiligheid kon waarmaken. Ook de doelen met betrekking tot duurzaamheid en circulariteit, verkeersdoorstroom en tevredenheid bij de omgeving en de beheerders, moesten in het oog worden gehouden. Zo kwam de provincie uit bij BAM Infra Nederland dat een innovatief plan presenteerde met een visie op een veilige N359. Door de grote ontwerpvrijheid werden er binnen de kaders van het BVP kansen en risico’s geschetst. “In de eerste tien weken hebben we intensief samengewerkt met de provincie,” stelt Jetse Hylkema, projectleider bij BAM. “We werden uitgedaagd om met beperkte middelen de doelstellingen te behalen. Traditioneel zijn de rollen gescheiden: de provincie ontwerpt en de uitvoerder realiseert. Nu waren we samen verantwoordelijk voor de projectdoelstellingen. Dit vereist wederzijds begrip en vertrouwen.”
Bron foto: Binn-Air
BAM sprak af met de provincie om zo duurzaam en circulair mogelijk te werken, zowel bij de aanleg van de weg als in het gebruik daarvan. Door de lat hoog te leggen kwam BAM met een plan waarbinnen 98% van de vrijkomende materialen wordt hergebruikt. “De 98% die BAM weet te realiseren, is enorm hoog. Op basis van een vergelijkbaar kunstwerk levert dit een MKI- besparing op van 44%,” aldus Hylkema. Een van de opvallendste duurzame initiatieven binnen het project is het hergebruik van het asfalt. In de nieuwe onder- en tussenlagen wordt door BAM altijd al asfalt hergebruikt, maar bij dit project gaat ze een stap verder. Ook in de deklaag van de nieuwe rijbaan wordt bestaand asfalt hergebruikt, zonder concessies te doen aan de kwaliteit van het ‘nieuwe’ asfalt.
De gecombineerde inspanningen op het gebied van samenwerking, duurzaamheid en veiligheid leiden tot een veiligere N359. Niet alleen tijdens de bouw, maar ook voor de gebruikers. Het project laat zien hoe de samenwerking tussen de provincie en BAM leidt tot innovatieve oplossingen en een succesvolle uitvoering. Doordat de provincie met de verbeteringen aan de N359 een grotere verantwoordelijkheid bij BAM neerlegde is er een aanzienlijke tijdswinst ontstaan. Door een slimme planning zijn diverse werkzaamheden parallel uitgevoerd. En nu is het project klaar. Bijna een jaar eerder dan gepland.
Bron foto: Binn-Air