Continu zijn we op zoek naar methodes om onze werkzaamheden duurzamer uit te voeren. In opdracht van gemeente Moerdijk leggen we op de Oude Heijningseweg in Heijningen een proefvak wegverharding aan waarbij we van de bestaande asfaltverharding een nieuwe verhardingslaag maken. Door het toepassen van een koude recycling techniek. Hiermee reduceren we de CO2-uitstoot. En dringen we het gebruik van primaire grondstoffen aanzienlijk terug.
De nieuwe techniek houdt in dat we van de bestaande asfaltverharding een nieuwe verhardingslaag maken. Terplekke op de locatie van de werkzaamheden. Het toepassen van koude recycling gebeurt al vaker in het buitenland. Samen met onze partners Wirtgen en Freesmij halen we de kennis en ervaringen over deze techniek naar Nederland. Wij passen het voor het eerst toe in een proefvak op de Oude Heijningseweg in Heijningen voor gemeente Moerdijk. Het reduceren van CO2-uitstoot en hergebruik van materialen past binnen de duurzaamheidsambities van de gemeente.
Met een speciale freesmachine frezen we de bestaande asfaltverharding en mengen die vervolgens met dezelfde machine met schuimbitumen en vulstof. Hierdoor ontstaat een nieuw gestabiliseerd materiaal. En allemaal in één werkgang. Het is te vergelijken met het in-het-werk mengen van een AGRAC-fundering. Ten opzichte van een cementgebonden fundering passen we met deze techniek veel minder cement toe. De schuimbitumen geven het gestabiliseerde materiaal flexibele eigenschappen. We noemen dit bitumen gestabiliseerd materiaal, ook wel BSM. Vervolgens transporteert de freesmachine het gemengde materiaal rechtstreeks in één van onze spreidmachines. Deze spreidt het gestabiliseerde materiaal in de gewenste breedte. Een tandemwals en een bandenwals verdichten het materiaal tenslotte tot de gewenste eindverdichting. Als laatste stap dekken we de BSM-laag af met één asfaltdeklaag. Dit zorgt ervoor dat de functionele eigenschappen van het oppervlak gelijk zijn aan traditionele oplossingen. En dat de BSM goed beschermt is tegen de invloeden van water en vocht.
We hergebruiken de oude asfaltverhardingslaag volledig. Hierdoor reduceren we het gebruik van primaire grondstoffen met 95%. We hoeven het bitumen gestabiliseerd materiaal bij de productie niet te verhitten zoals bij andere verhardingen wel het geval is. En besparen hiermee op de CO2-uitstoot. Verder besparen we op het aantal transportbewegingen doordat we het materiaal op locatie produceren. Met een nieuwe verhardingsconstructie met een BSM-laag heeft de weg weer een reguliere levensduur van twintig jaar. Het BSM-materiaal kunnen we aan het einde van de levensduur op een gebruikelijke manier recyclen in onder- of tussenlagen van asfalt.
Duurzaamheid is één van de centrale thema’s in de BAM-strategie ‘Building a sustainable tomorrow’, naast digitalisering en industrialisatie. We zoeken continu naar mogelijkheden om te bouwen aan een mooier Nederland. Vanaf 2025 willen we al ons vrijkomende bouwafval hergebruiken en vanaf 2030 moet het gebruik van primaire grondstoffen in onze projecten zijn gehalveerd. Zo werken we al samen met het onafhankelijke matchingsplatform DuSpot om hergebruik van vrijkomende producten, bouwstoffen en grondstoffen binnen onze projecten te vergroten. Ook de toepassing van koude recycling is een voorbeeld hoe we onze duurzame ambities waar kunnen maken.