De twee bruggen en vier sluisdeuren van Nieuwe Sluis Terneuzen zijn onderweg naar hun definitieve locatie. De invaaroperatie is op 25 januari gestart.
Het invaren en plaatsen van de bruggen en deuren is een belangrijke stap in de aanleg van de sluis, waaraan we sinds eind 2017 werken. Voorafgaand aan de invaaroperatie hebben we de betonwerken in de sluishoofden en de sluiskolk gereed gemaakt voor installatie van de deuren en bruggen.
Op een drijvend ponton en met de hulp van een duwboot en een sleepboot varen we de bruggen en deuren vanaf de opslaglocatie Autrichehaven in Westdorpe via het Kanaal Gent-Terneuzen langs de landtong zuid naar de Nieuwe Sluis. De hele operatie duurt, afhankelijk van de weersomstandigheden, ongeveer twee weken.
Het invaren van de sluisdeuren is een bijzondere operatie. De deuren, 26 meter hoog, 62 meter breed, 9 meter diep en 2000 ton zwaar, vervoeren we één voor één in liggende stand naar langtong zuid. Daar laten we het ponton met de deur in het water zakken tot vlak boven de bodem. De deur gaat vervolgens drijven. Dan kantelen we de deur met behulp van een hijsbok in verticale stand. Vervolgens varen we de deur in de deurkas van de Nieuwe Sluis en installeren hem.
De bruggen, elk 86 meter lang, 17 meter breed, 15 meter hoog en 1540 ton zwaar, vervoeren we ook één voor één op een ponton en meren we af in het sluishoofd, ter hoogte van de brugkelder. Voordat de brug op zijn plaats geïnstalleerd wordt, vijzelen we de brug op naar de juiste hoogte en draaien ‘m in de goede stand. Het contragewicht van de brug komt dan precies boven de brugkelder uit. De brug is dan klaar voor plaatsing en installatie.
De invaaroperatie is op 25 januari gestart met het laden van één van de bruggen. Een dag later is de brug naar de Nieuwe Sluis getransporteerd en geïnstalleerd aan de zijde van het buitenhoofd. Vervolgens is de deur aan de beurt die is bestemd voor een deurkas in het buitenhoofd. Enkele dagen later volgt de tweede deur voor het buitenhoofd. Nadat deze deuren geplaatst zijn, varen we de twee deuren voor het binnenhoofd naar de Nieuwe Sluis. Als laatste volgt de brug voor het binnenhoofd.
Het sluizencomplex bij Terneuzen is dé toegangspoort naar de havens van Terneuzen en Gent in het havengebied van North Sea Port. Het zorgt voor een scheepvaartverbinding tussen Nederland, België en Frankrijk. De Nieuwe Sluis zorgt voor een betere toegang en vlottere doorstroming van het toenemende scheepvaartverkeer. Voor zowel binnenvaart- als zeeschepen. Vlaanderen en Nederland kunnen ook rekenen op meer én nieuwe economische activiteiten. Ook neemt de capaciteit van de sluizen toe, waardoor de wachttijd voor binnenvaartschepen afneemt.
Na de realisatie is de Nieuwe Sluis één van de grootste sluizen ter wereld. De Nieuwe Sluis Terneuzen is qua afmetingen vergelijkbaar met de sluizen in IJmuiden, Antwerpen en Panama. Met de komst van de Nieuwe Sluis kunnen grotere zeeschepen tot aan de haven van Gent varen door het Kanaal Gent-Terneuzen. De Vlaams-Nederlandse Scheldecommissie is de opdrachtgever. Aannemerscombinatie Sassevaart, waar BAM Infra Nederland onderdeel van uitmaakt, bouwt de Nieuwe Sluis.
Meer informatie over de invaaroperatie en de Nieuwe Sluis Terneuzen vind je hier.