Start sloopwerkzaamheden voor een modernere en toegankelijkere Westtunnel op Amsterdam Centraal Station

Op Amsterdam Centraal Station zijn we gestart met de volgende fase: het slopen van een deel van het perron bij spoor 2A. Dit is nodig voor het moderniseren en toegankelijker maken van de westelijke reizigerstunnel. We doen dit in opdracht van ProRail. Met onze werkzaamheden creëren we meer ruimte voor reizigers en dragen we eraan bij om in de toekomst meer treinen te kunnen laten rijden.

Start sloop

In de nacht van zaterdag 9 december op zondag 10 december verwijderden we de roltrappen tussen de westelijke reizigerstunnel en spoor 2a. Deze roltrappen voerden we per trein af, het materieel voor de sloopwerkzaamheden voerden we per trein aan. De onderdelen van de roltrappen worden verwerkt en gerecycled. Tot de kerstvakantie slopen we nu een deel van het eerste perron ter hoogte van de westelijke reizigerstunnel. Na de kerstvakantie gaan we verder met het sloopwerk in de Westtunnel. We verwachten dat deze sloopwerkzaamheden half februari zijn afgerond.

Zo min mogelijk hinder

Het is onoverkomelijk dat de sloopwerkzaamheden hinder opleveren voor reizigers. We doen er alles aan om dit tot een minimum te beperken. Zo zagen we het perron in met fluisterbladen en knippen we vervolgens delen van het perron weg met een hydraulische schaar om geluids- en trillinghinder te voorkomen. Daarnaast komt er mogelijk stof vrij bij de werkzaamheden. We houden de sloopmaterialen nat om stofvorming zoveel mogelijk te voorkomen. Het vrijkomende sloopafval leggen we in wagons en voeren we per trein af. Ook hiermee beperken we hinder voor de omgeving, doordat dit vele vrachtwagens in de openbare ruimte scheelt.

(Rol)trappen en liften

Onze werkzaamheden zijn onderdeel van een grootschalig verbouwingsproject op het station. Na het slopen, vervangen we de bestaande hellingbaan door trappen en een roltrap. Verder verplaatsen we technische installaties met de bijbehorende kabels en leidingen. We plaatsen ook twee liften, trappen en roltrappen die de entree, de reizigerstunnel en het eerste perron met elkaar verbinden. De vloer krijgt dezelfde lichte tegels zoals die nu in de vloer aan de centrumzijde van het station en in de monumentale stationshal liggen. Ten slotte herstellen we de monumentale boogconstructie onder het eerste perron weer in ere. 

Voor een goede bereikbaarheid

De komende jaren wordt door ProRail in en om station Amsterdam Centraal hard gewerkt. Onze werkzaamheden zijn een onderdeel van deze complexe operatie. Waarbij de treinen gedurende het project blijven rijden en het station open blijft. De verwachting is dat het aantal treinreizigers op station Amsterdam Centraal stijgt van 200.000 naar 275.000 per dag in 2030. Dat vraagt om meer ruimte voor reizigers én voor treinen. Reizigers kunnen straks elke tien minuten een trein nemen tussen de grote steden in de Randstad. Ook voor het goederenvervoer komt meer ruimte. Om Amsterdam te verbinden met de rest van Nederland, en Nederland met de rest van Europa.

Meer informatie over de werkzaamheden is te vinden op de website van ProRail Amsterdam.

Deel op social media