Gunning renovatie Spooldersluis aan BAM, Van den Herik en SPIE

De renovatie van het Spooldersluiscomplex in het Zwolle-IJsselkanaal is gegund aan BAM Infra Nederland, Van den Herik en SPIE, samen de aannemerscombinatie Le Chêne. Met de renovatie zorgen we in opdracht van Rijkswaterstaat voor levensduurverlenging van zowel de sluis als de brug. Zodat deze ook de komende jaren veilig en zonder storingen blijven werken voor het scheepvaart- en wegverkeer. De werkzaamheden starten volgend jaar na de zomer en zijn naar verwachting eind 2025 klaar. 

Levensduurverlenging

De Spooldersluis en de Spoolderbrug, beiden gebouwd  in 1963, zijn door langdurig en intensief gebruik steeds gevoeliger voor storingen. Door een grondige renovatie zorgen we voor een toekomstbestendige sluis en ophaalbrug die veilig en storingsvrij in werking blijven voor het scheepvaart- en wegverkeer. 

Grondige renovatie

We geven het gehele sluizencomplex een grondige opknapbeurt: de Spooldersluis voor de scheepvaart met het bijbehorende bediengebouw en de Spoolderbrug voor het wegverkeer. Zo vervangen we de aandrijving en bewegingswerken voor het openen en sluiten van de sluisdeuren en de ophaalbrug. En vernieuwen we de elektrische installaties, kabels, verlichting en seinen. Daarnaast herstellen we het betonwerk en voorzien de stalen delen van de sluisdeuren en de brug van een nieuwe laag verf. Om het complex voor te bereiden op de toekomst, is er bovendien extra aandacht voor het vervangen van de bediening, besturing en bewaking. Daarnaast maken we het complex geschikt voor bediening op afstand door het aan te sluiten op het glasvezelnetwerk.
 

Renovatie BAM V&R duurzaam renoveren sluis

Verduurzamen

Om het sluizencomplex te verduurzamen zorgen we voor de overstap op elektromechanische aansturing. Dat kost minder energie en voorkomt dat er olie en vetten in het milieu komen. Het bedieningsgebouw gaat dankzij de installatie van een hybride warmtepomp grotendeels van het gas af. Verder gebruiken we zoveel mogelijk duurzame materialen, zetten we duurzaam materieel in en beperken we de transportbewegingen. 

Minimale hinder voor scheepvaart en bedrijven

Vanaf 1 december 2023 begon de ontwerpfase en we verwachten medio 2024 met de uitvoering te starten. Om de hinder voor de scheepvaart en bedrijven aan het water te beperken, combineren we de werkzaamheden waarvoor de sluis dicht moet zo veel mogelijk. Zo voeren we de meeste activiteiten uit in een periode van 14 weken tussen 1 april en 1 oktober 2025, buiten het hoogwaterseizoen om. Dan is de sluis gestremd en bouwen we deze helemaal om. Na oplevering van het complex verzorgen we aansluitend  een jaar het onderhoud.

Vervanging en Renovatie opgave

De renovatie van het Spooldersluiscomplex is onderdeel van het programma Vervanging en Renovatie van Rijkswaterstaat. Daarin staat vervanging en renovatie van de bestaande infrastructuur voor de komende jaren centraal. Veel bruggen, tunnels, sluizen en viaducten zijn gebouwd in de jaren 50 en 60 van de 20e eeuw. Ze zijn door de jaren heen intensief belast door steeds meer en zwaarder verkeer. Dit vergroot de kans op storingen en daarom worden ze nu gerenoveerd of vernieuwd. 

Multidisciplinaire aanpak

Vanuit de strategie ‘Building a sustainable tomorrow’ draagt BAM Infra Nederland bij aan de  vervanging- en renovatieopgave waar Nederland voor staat. We zetten onze brede expertise op het gebied van infrastructuur, ons uitgebreide netwerk en spreiding in het land hiervoor in. Daarnaast bundelen we krachten met externe partners. Alle disciplines brengen we op effectieve manier samen in een integrale, multidisciplinaire aanpak om op de renovatieopgave te anticiperen. Met de gunning van de renovatie van de Spooldersluis verfijnen we nog meer onze kennis en kunde het gebied van toekomstige vervanging en renovatie ten behoeve van klanten en opdrachtgevers die ook te maken hebben met deze opgave.
 

Renovatie BAM V&R duurzaam renoveren sluis

Deel op social media