In opdracht van ProRail bouwden wij het nieuwe viaduct Veestraat in Sittard-Geleen. We leveren deze nu ruim voor de afgesproken datum op. Hiermee herstellen we een belangrijke verbinding tussen de stadszijde van Sittard-Geleen en bedrijvenstad Fortuna. Begin november 2023 konden we het viaduct al openstellen voor fietsers en voetgangers. Nu kunnen ook automobilisten er weer gebruik van maken. Op vrijdag 15 december 2023 opende wethouder Leon Geilen officieel het viaduct samen met Dimitri Kruik, regio directeur bij ProRail en Alfred Siemes, directeur bij BAM Infra Nederland.
In 2019 werd het veelgebruikte spoorviaduct tussen Sanderbout en bedrijvenstad Fortuna noodgedwongen deels afgesloten. De brug had betonrot. Vanaf dat moment konden alleen voetgangers en fietsers het viaduct gebruiken. Auto- en vrachtverkeer moest omrijden wegens te zware belasting. Daar komt nu, met de komst van het nieuwe viaduct, een eind aan. Vanaf vandaag kan al het verkeer weer over het viaduct heen.
‘BAM had duidelijk één doel voor ogen: mooi en goed werk leveren. Ze denken pragmatisch in oplossingen en nemen zelf initiatieven om lopende zaken te bespreken, op te lossen en aan te pakken. Het eindresultaat mag er zijn!’
Jeroen Wigman, bouwmanager projecten zuid bij ProRail
Van links naar rechts: Raimond Reijnders, Robert Tielemans, Björn Claessen (allen BAM Infra Nederland) en Jeroen Wigman (ProRail)
Wij sloopten het oude viaduct om plaats te maken voor de nieuwe. Door het aanbrengen van optimalisaties in het ontwerp, konden we sneller bouwen en dus eerder opleveren. Vóór de kerst in plaats van 1 maart 2024. Zo maakten we een kortere overspanning en gebruikten we volstortliggers in plaats van kokerliggers. Daarnaast plaatsten we hoog gefundeerde landhoofden op een gewapende grondconstructie in plaats van laag gefundeerde betonnen landhoofden.
‘We hebben van begin af aan gestuurd op een snelle realisatie. Met zo min mogelijk kosten. Dit is gelukt door een strakke planning en goede organisatie. Op enkele restpunten na is het werk inmiddels gereed en maken wij dus onze ambitieuze planning waar. Daar ben ik trots op.’
Vince Bergkamp, tendercoördinator bij BAM Infra Nederland
Het vervangen van een spoorviaduct als deze heeft nogal wat voeten in aarde. Zo moet op bepaalde momenten het treinverkeer stilgelegd worden. Een strakke planning en organisatie is dus essentieel. Zodat we de kortst mogelijke bouwtijd kunnen realiseren rondom de treinvrije perioden. Uiteindelijk hebben we maar drie in plaats van de zes gereserveerde buitendienststellingen hoeven te gebruiken Dit was mogelijk door de gekozen werkmethode en het combineren van werkzaamheden.
‘De brug kan weer 100 jaar gebruikt worden! Van begin tot eind is er een goede samenwerking geweest met ProRail en de gemeente Sittard-Geleen. We kijken terug op een mooi project..’
Robert Tielemans, werkvoorbereider bij BAM Infra Nederland