Duurzame HVO100 brandstof levert 600 ton CO2-besparing op in Lochem

Als eerste bouwbedrijf stapten wij in 2020 over op de gecertificeerde fossielarme Hydrotreated Vegetable Oil (HVO100) brandstof. De standaard op al onze projecten voor het materieel dat op diesel draait. We voerden dit ook in op ons project in de gemeente Lochem, waar wij de nieuwe provinciale weg N346 Schakel Achterhoek-A1 aanleggen. Met de HVO100 brandstof besparen wij op het project bijna 600 ton CO2-uitstoot. Dat is net zoveel als een veld met 5.000 zonnepanelen in een jaar bespaart.

Veiligere doorstroming

‘Door de aanleg van de N346 Schakel Achterhoek-A1 verbeteren we de doorstroming en veiligheid in het gebied aanzienlijk. Daarnaast krijgt de landschappelijke kwaliteit een enorme impuls,’ vertelt Rick Bruinink, projectleider bij BAM Infra Nederland. In opdracht van provincie Gelderland ontwerpen, realiseren en onderhouden wij de ontbrekende schakel in het provinciale netwerk tussen de Achterhoek en de A1. ‘Het is voor ons een prachtig project omdat alle disciplines hier samenkomen en wij hier echt een mooie bijdrage aan het gebied kunnen leveren. Duurzaamheid staat bij ons hoog in het vaandel. We werken dan ook met verschillende duurzame maatregelen om de CO2-uitstoot van het project te verlagen. En we voerden de BAM Infra Nederland standaard in: HVO100 brandstof voor alle materieelstukken op het project.’

In één klap veel impact

Bouwen aan een duurzame toekomst. Dat is het doel van BAM. De inzet van HVO100 is onderdeel van onze duurzaamheidsstrategie. Het doel is emissieloos werken, maar tot al ons materieel emissieloos is, gebruiken we HVO100 als transitiebrandstof. Het bespaart 90% CO2-uitstoot ten opzicht van gewone brandstof. Om onze ambities waar te maken, zetten we graag een tandje bij waar mogelijk. ‘Op het moment dat wij de begroting aan het opstellen waren en de aanbesteding liep, was het gebruik van HVO100 brandstof binnen BAM nog geen verplichting,’ gaat Rick verder. ‘In onze begroting hadden we deze post dus niet meegenomen. Het project in Lochem is één van onze grootste infra projecten in uitvoering. Met onze hoeveelheid machines kunnen wij wel in één klap heel veel impact maken. Als BAM willen wij bijdragen aan minder emissies op de bouwplaats.’

HVO100 duurzame brandstof BAM Lochem elektrische vrachtwagen

Grote reductie CO2-uitstoot

Rick vervolgt: ‘We hebben toen een principiële keus gemaakt. We voorzien alle vaste materieelstukken inclusief aggregaten op het project waar wij als BAM de brandstof voor leveren van HVO100. Ondanks dat er geen budget voor is. Dit doen we tot het eind van het project. Want door de grootte van het project is de impact aanzienlijk groot. En dat zien we terug in de cijfers. Als we berekenen hoeveel liter brandstof we in totaal op het project zullen gebruiken, komen we op een schatting van een CO2-uitstoot reductie van bijna 600 ton.’

Beter werkklimaat

‘Ik besef me maar al te goed dat dit een tussenoplossing is op weg naar volledig emissieloos werken,’ legt Rick uit. ‘Toch is het mooie van deze aanpak dat je het direct kan toepassen. Het is misschien iets duurder, maar zeker niet ingewikkeld.  Moderne machines zijn er al geschikt voor. Het is gewoon een kwestie van bestellen en de machine kan meteen weer draaien. Ik hoor ook van collega’s die met en rondom de machines werken dat de lucht ook schoner aanvoelt. De uitstoot is echt minder en heeft een positieve invloed op het werkklimaat. Dat is hartstikke fijn, want hun veiligheid en welzijn is ontzettend belangrijk.’

HVO100 duurzame brandstof BAM Lochem

Deel op social media