Opening tunnel onder spoor Maartensdijkseweg in Hilversum

Opening tunnel onder spoor Maartensdijkseweg in Hilversum

De nieuwe tunnel ter hoogte van de Maartendijkseweg is gereed en officieel in gebruik genomen. Samen met ProRail en gemeente Hilversum werkten we aan dit project. De tunnel vervangt de eerdere niet actief beveiligde overweg en biedt fietsers en voetgangers een veilige oversteek. Bijzonder is dat de tunnel de natuurgebieden aan beide zijden van het spoor met elkaar verbindt. Zo kunnen ook ruiters en vee van het Goois Natuurreservaat hier veilig oversteken.

Feestelijke opening

Op donderdag 10 november is de tunnel feestelijk geopend door Alfred Siemes, directeur Verwerving van BAM Infra Nederland, Harro Homan, regiodirecteur van ProRail en wethouder Bart Heller van gemeente Hilversum. Zij benadrukten allen het belang van een veilige oversteek. Bovendien waren zij zeer tevreden over zowel de snelheid van het uitvoeren van de werkzaamheden als de plezierige samenwerking. Karin Kos van het Goois Natuurreservaat ging in op het belang van de tunnel voor de natuur. Zij gaf daarmee het startsein voor een kudde schapen van het Goois Natuurreservaat om als  eerste gebruik te maken van de tunnel. 

Meer dan een fiets- en voetgangerstunnel

In de nieuwe tunnel is niet alleen ruimte voor fietsers en voetgangers, ook voor ruiters en vee van het Goois Natuurreservaat. Door de aanleg van een speciale geleiding kunnen diersoorten zoals reeën, dassen en kleinere zoogdieren ook gebruikmaken van de tunnel. Daarmee verbindt de tunnel de natuurgebieden aan beide zijden van het spoor met elkaar. Zo maken we Nederland weer een stuk mooier. 

Tunnel vervangt onbeveiligde overweg 

De onbeveiligde overweg aan de Maartensdijkseweg is in maart dit jaar afgesloten. De afsluiting van deze tunnel is onderdeel van het programma ‘Niet Actief Beveiligde Overwegen’ dat ProRail in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat uitvoert. Met als doel alle niet actief beveiligde overwegen op het reizigersnet die openbaar toegankelijk zijn op te heffen, te beveiligen of aan te passen.

Bijzondere samenwerking

De aanleg van de tunnel is uitgevoerd volgens het gedachtegoed ‘DOEN’. Een pilot die ProRail heeft voorgesteld om op een andere manier samen te werken. De conditionering, het ontwerp, het opstellen van de samenwerkingsovereenkomst en het bewaken van het totale projectbudget voert het team gezamenlijk uit. Met als gevolg dat het project sneller en efficiënter is uitgevoerd met een prettige samenwerking en tegen lagere kosten. 

 

Deel op social media