Gemeente ’s-Hertogenbosch kiest voor bijzonder ontwerp met uniek cement-arm betonmengsel van BAM

Gemeente ’s-Hertogenbosch kiest voor bijzonder ontwerp met uniek cement-arm betonmengsel van BAM

Gemeente ’s-Hertogenbosch heeft een competitie uitgeschreven voor een fietsbrug over de omvangrijke waterplas in de wijk De Groote Wielen. Waarin zij vormgeving en duurzaamheid als de belangrijkste beoordelingscriteria heeft opgenomen. De gemeente heeft gekozen voor ons ontwerp. Onze partner A&E Architecten is verantwoordelijk voor de ranke, elegante vormgeving van de fietsbrug waar we een aantal innovatieve, duurzame oplossingen op toe gaan passen, zoals een innovatieve betonsamenstelling met twintig procent minder cement. Dit zorgt voor 25 procent minder CO2-uitstoot.

Uniek cementarm betonmengsel

De brug bestaat volledig uit een speciaal mengsel van cementarm beton met optimaal geselecteerde secundaire grondstoffen. Voor een brug van deze omvang is dat een technisch hoogstandje. Uniek in de wereld! Ons cementarme betonmengsel bevat circa twintig procent minder cement. Volgens geheim recept waarop patent is aangevraagd. De technologie is vooraanstaand en vernieuwend, maar zeker niet experimenteel. Dit cementarme beton is eerder toegepast, alleen nog niet op dit schaalniveau. Daarnaast optimaliseren we de hoeveelheid secundaire grondstoffen door grind volledig te vervangen door betongranulaat. Per saldo reduceren we circa 25 procent CO2-uitstoot ten opzichte van traditioneel beton.

Materialenpaspoort voor optimaal hergebruik

Aan het einde van de levensduur van de fietsbrug zijn alle materialen geschikt om opnieuw te gebruiken. We stellen we een materialenpaspoort op met daarin de mate van circulariteit van alle materialen. Hierdoor is informatie over hergebruik in de toekomst beschikbaar. Zo borgen we dat onderhoud, aanpassingen en sloop van de brug gebeurt, zoals bedacht is tijdens het ontwerp van de brug.

Bijzondere architectuur

De bijzondere architectuur van de brug bestaat uit drie elementen: de slanke rand van het dek, de leuningen die als wuivend riet zijn vormgegeven en de geïntegreerde houten bergruimte voor de watersportvereniging. Om de zichtlijn over het water zo open mogelijk te houden, heeft de brug ruime overspanningen van 25 meter en slechts vier slanke pijlers. Het dek is aan de onderzijde afgerond zodat een mooie, strakke lijn boven het water ontstaat. Rondom de plas zijn veel rietkragen aanwezig. Deze waren de inspiratie voor het karakteristieke leuningwerk. De wuivende vorm en de geelgroene kleur geven een unieke uitstraling aan deze brug. Onder de brug is een berging ontworpen voor de watersportvereniging De Groote Wielen. Deze heeft een natuurlijke lijnvoering en is volledig circulair uit hout opgetrokken.

 

 

Ontwerp door A&E Architecten

Deel op social media