Het plaatsen van geleiderails is vaak niet mogelijk langs N-wegen door bomen die dicht langs de weg staan en kabels en leidingen die in de grond liggen. Terwijl geleiderails wel zou bijdragen aan het verminderen van het aantal verkeersslachtoffers. Met een nieuw slim ontwerp, brengen we daar verandering in. De primeur is voor de N919 bij Oosterwolde in Friesland waar we de geleiderail voor het eerst plaatsen.
Het fundament van de nieuwe geleiderail gaat niet loodrecht de grond in, zoals bij standaard geleiderail, maar is schuin in de grond verankerd. Bovendien buigt de innovatieve Compact Ecorail dankzij het speciale ontwerp minder naar buiten bij een aanrijding. Hierdoor kunnen we de rails plaatsen zonder de voor veel N-wegen karakteristieke bomen te kappen of de kabels en leidingen te beschadigen. Ook de smalle bermen langs kanalen zijn zeer geschikt voor deze toepassing.
Deze innovatie is ontstaan door nauwe samenwerking van BAM Infra Nederland met provincie Friesland, Witteveen+Bos en Saferoad Holland. Gedeputeerde van provincie Friesland Avina Fokkens-Kelder: “Het is belangrijk dat we als overheid innovatie aanjagen. Deze nieuwe geleiderail betekent winst met het oog op de verkeersveiligheid. Als we een weg aanpakken en veiliger willen maken, hebben we er vanaf nu een optie bij. Ik ben trots op deze primeur voor Fryslân”.