In elf dagen en nachten hebben we de spoorbaan, overwegen en wissels vernieuwd op het 35 kilometer lange traject tussen Hengelo en Zutphen.
Twee van de vier wissels in het traject zijn vervangen door gebruikte wissels. Een innovatie die we samen met ProRail realiseren. Dit is een van de eerste keren dat we wissels hergebruiken in de hoofdbaan. Normaal gesproken verschroten we gebruikte wissels en zijn er naast energie, tonnen aan grondstoffen nodig om nieuwe te maken. Nu hebben we ze opgepakt, opgeknapt en hier en daar wat vernieuwd en kunnen ze nog jaren mee.
Danou Veenhof, Landelijk Manager Techniek ProRail: ‘Hergebruik van wissels in de hoofdbaan moet natuurlijk aan eisen voldoen; het moet op een veilige manier. Heel mooi aan dit initiatief is dat we als ProRail samen met BAM Infra kijken naar wat er wél kan en niet uitgaan van de beperkingen.’
Dagelijks bouwen wij aan de toekomst van Nederland. Hierbij vormt circulariteit een belangrijk onderdeel op veel van onze projecten. Wij willen in 2023 de meest circulaire bouwonderneming zijn. Dit kunnen wij niet alleen. Samen met onze opdrachtgevers en partners realiseren we onze duurzaamheidsdoelstellingen door creatieve en innovatieve oplossingen te bieden.