Bouw 's werelds langste weg- en spoortunnel gaat van start

Bouw 's werelds langste weg- en spoortunnel gaat van start

Opdrachtgever Femern A/S heeft opdracht verleend (’Commencement Notice’) aan de joint venture Femern Link Contractors voor de uitvoering van de contracten voor het ontwerp en de bouw van 's werelds langste weg- en spoortunnel. De Femernbelt-verbinding tussen Denemarken en Duitsland. Met dit ministeriële besluit start de joint venture binnenkort met de uitvoering van dit project.

Het project omvat drie contracten. Twee voor de bouw van de afzinktunnel en productiefaciliteit voor de prefabricage van de tunnelelementen en een contract voor de bouw van de tunneltoeritten, tolgebouwen en bruggen. De drie contracten hebben een gezamenlijke waarde van € 3,4 miljard (prijsniveau 2015), waarvan ongeveer 25 procent voor BAM.

 

Kortere reistijd

De achttien kilometer lange afzinktunnel tussen de regio’s Lolland Falster in Denemarken en Sleeswijk-Holstein in Duitsland wordt de langste weg- en spoortunnel ter wereld. De tunnel verkort de reistijd tussen de Duitse en Deense kust tot slechts tien minuten met de auto en zeven minuten met de trein. De huidige reistijd is een uur per veerboot of een omweg van 160 kilometer via het Deense Jutland.

De aanleg van de Femernbelt-tunnel is een van Europa's grootste infrastructurele projecten en zal handel en toerisme in de regio bevorderen.

Bron: website Koninklijke BAM Groep.

 

 

 

Deel op social media