Vandaag, vrijdag 12 januari 2018, is de tunnelboor, die de meest duurzame tunnel van Nederland gaat boren, gezegend en gedoopt, klaar voor de start dus! Niemand minder dan Minister Cora van Nieuwenhuizen knipte het touw door, waardoor de champagnefles kapot werd geslagen tegen de tunnelboor.
Open dag
Zaterdag 13 januari, tussen 12.30-16.30 uur, kan het publiek de 80 meter lange boormachine van dichtbij bekijken tijdens de open dag. Lees hier meer.
Onderstaand het persbericht dat de gemeente Den Haag, opdrachtgever van dit project, heeft gepubliceerd vandaag.
Boormachine Victory Boogie Woogietunnel vernoemd naar prinses Amalia
Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) en wethouder Boudewijn Revis (Stadsontwikkeling Kerngebieden) gaven het startsein voor het boren van de Haagse Victory Boogie Woogietunnel met de doop van de tunnelboormachine. Beschermvrouwe Ellen ten Damme maakte de naam van de boormachine bekend: Catharina-Amalia.
De tunnel maakt onderdeel uit van de Rotterdamsebaan. Met de bouw van de Rotterdamsebaan krijgt Den Haag er een entree bij en wordt de stad en de regio beter bereikbaar. De nieuwe weg gaat het knooppunt Ypenburg (A4/A13) verbinden met de Centrumring van Den Haag. De eerste auto's zullen op 1 juli 2020 door de duurzaamste tunnel van Nederland rijden.
Cora van Nieuwenhuizen: "Met de bouw van de Rotterdamsebaan wordt de groei van het autoverkeer opgevangen en de A12 ontlast. Belangrijk voor de bereikbaarheid van de stad en de regio." Boudewijn Revis: "De Rotterdamsebaan zorgt voor een warm welkom in Den Haag. Bovendien jaagt de bouw van deze baan een gebiedsontwikkeling aan in de Binckhorst waardoor er een nieuw woon-werk-recreatiegebied ontstaat."
Priester Ad van der Helm zegende de tunnelboormachine in en bij de tunnelingang staat nu het beeldje van de Heilige Barbara. Deze traditie wordt overal ter wereld gevolgd bij het boren van tunnels om de bescherming van de tunnelbouwers te vragen. Sint Barbara is beschermheilige voor één ieder die gevaarlijk werk verricht.
Ellen ten Damme, tunnelpatin (beschermvrouwe), maakte de naam van de tunnelboormachine bekend. De machine krijgt de naam Catharina-Amalia, vernoemd naar prinses Amalia. De projectmedewerkers van de Rotterdamsebaan zijn trots op deze koninklijke vernoeming en hopen dat de toekomstige koningin zich verbonden voelt met de bijzondere entree van de hofstad.