Plaatsen van geleiderail nu fysiek minder belastend, veiliger én sneller

Een groot deel van het zware handwerk dat komt kijken bij het plaatsen van geleiderail is verleden tijd. Dankzij een innovatie van BAM Infra Nederland en Hoekman-Bekendam. Door te werken met een zelf ontwikkelde gps-gestuurde heimachine en een machinale plankenhanger is het werk fysiek minder belastend en veiliger voor de monteurs. Én ook nog eens sneller.

Plaatsen van geleiderail

Inspiratie voor innovatie

Bert Borger, teamleider Bermbeveiliging bij BAM Infra Nederland: “Wij zijn aan de slag gegaan met het ontwikkelen van de gps-gestuurde heimachine. Daarbij zijn we geïnspireerd door de ontwikkeling die heeft plaatsgevonden in de aanleg van zonneparken.

Voor het ontwikkelen van het machinaal planken ophangen heeft Wolter Bekendam zich laten inspireren door de mechanisatie in de bestratingsbranche. Verschillende onderdelen van het handmatige zware werk gebeuren daar al een aantal jaren machinaal.”

Van fysieke belasting bij handmatige werkwijze …

Het handwerk bij het plaatsen van geleiderail begon voorheen bij het heien van de palen. Of eigenlijk bij de voorbereidingen om te kunnen gaan heien. De monteurs leggen de palen, afstandhouders en de planken van de geleiderail eerst van de vrachtwagen af langs de route. Bert Borger: “Daarna gaan ze de geleiderail over de volledige route uitleggen langs de kant van het asfalt. Dat noemen wij straal leggen. Op die manier weten we waar we de palen moeten heien. Dan gaan ze aan de slag met de heimachine. Elke paal pakken ze op en houden ze in de juiste positie vast voor de heimachine. Als het heien klaar is, plaatsen ze de planken. Ook weer handmatig. Elke plank tillen ze op en houden hem vast tot hij gemonteerd is. Kortom, heel veel zwaar en fysiek handwerk met risico’s op overbelasting.”

Plaatsen van geleiderail

… naar gps-gestuurde heimachine

“Hoe anders is dat nu we gps-gestuurd kunnen heien”, gaat Borger verder. “Handmatig de straal uitleggen van de planken op de kant van het asfalt is niet meer nodig. Door de gps- aansturing weet de heimachine heel nauwkeurig de juiste coördinaten van elke paal. De planken blijven dus gewoon op de vrachtauto tijdens het heien. Dat bespaart onze monteurs al twee keer alle planken tillen. Eerst van de vrachtwagen af in de berm en daarna het uitleggen over de hele route om de locatie van de heipalen uit te meten. Als je bedenkt dat een plank gemiddeld tussen de 40 en 80 kilogram weegt, dan scheelt dat enorm veel tilwerk.”

Halve innovatie is geen innovatie

“Toen we afgelopen jaar de gps-gestuurde heimachine hadden ontwikkeld, wilden we de volgende stap, het planken hangen, ook machinaal gaan doen. Want een halve innovatie is natuurlijk geen innovatie. Zo zijn we hierover in gesprek gekomen met Hoekman-Bekendam, waarmee we geregeld samenwerken. Wolter Bekendam: “Het hangen van de planken is fysiek zwaar. Wij zijn gespecialiseerd in het plaatsen van geleiderail, maar hebben ook ervaring in de stratenmakersbranche. Vanuit die ervaring hebben we ons laten inspireren door het machinaal plaatsen van trottoirbanden, zoals dat al mogelijk was. En zo hebben we de machinale plankenhanger ontwikkeld. Er komt geen menskracht meer aan te pas, waardoor het veiliger werken is en ook het risico op overbelasting voor monteurs sterk is afgenomen.”

Versie 2.0

Bekendam gaat verder: “En we zitten niet stil. Inmiddels hebben we versie 1 van de machinale plankenhanger, de Rail-Raise, al weer verder ontwikkeld. Tot een nieuwe 2.0 versie, waarbij het pakket met planken van 2500 kg op de machine bij het werk langs rijdt. De machine is voorzien van een vacuümpomp waardoor de planken met een zuignap worden opgepakt. Op deze manier beschadigt de zinklaag niet. En kunnen we elk materiaal en profiel geleiderail machinaal verwerken.

In de praktijk

Recent hebben BAM Infra Nederland en Hoekman-Bekendam de gps-gestuurde heimachine en machinale plankenhanger nog ingezet op de N36. Daar is over een afstand van vier kilometer nieuwe geleiderail geplaatst in opdracht van Rijkswaterstaat. Ook het plaatsen van geleiderail op de Afsluitdijk over een afstand van 24 kilometer is op deze innovatieve manier uitgevoerd. Met veel minder fysieke belasting, veiliger voor de monteurs door minder risico op beknelling. En ook nog eens een stuk sneller!

Meer weten?

Alexander Kuijt

Alexander Kuijt

Bedrijfsleider

Bas Reedijk

Bas Reedijk

Afdelingshoofd Water

Brigitta Lindeboom-Kroes

Brigitta Lindeboom-Kroes

Field coach

Daan van den Akker

Daan van den Akker

Business developer

Ed Buré

Ed Buré

Commercieel Manager

'Hoe maken we onze infrastructuur slimmer? Wat levert dat op? Hoe zet je daarin stappen? Graag voer ik die dialoog met je!'

Daniel de Wit - commercieel manager contact

Daniël de Wit

Commercieel manager BAM Infra Funderingstechnieken

'Complexe technische uitdagingen? Een leuk project wat snel moeten starten? Niet weten waar te beginnen? We voeren graag de dialoog om samen tot de best passende oplossingen te komen.'

Evert Jan van Drie

Evert Jan van Drie

Tendermanager

Gerben van Bijnen

Gerben van Bijnen

Hoofduitvoerder

Jelle Visserman

Jelle Visserman

Regiomanager

‘Ons team helpt u graag met de meest uiteenlopende civiele vraagstukken. Van een fietsbrug met architectonische verschijningsvorm tot de verbouw van uw industriefaciliteit. Zowel heel klein als heel groot en van standaard tot zeer innovatief.’

Joost de Jong

Joost de Jong

Commercieel manager

Benieuwd wat BAM Infra kan betekenen? Neem gerust contact op!

Jos van Rijen

Manager Design Operations

‘Digital Design is de kunst van het creëren, vastleggen en integreren van gegevens met behulp van een digitale vaardigheden. Specialisten van BAM Infraconsult gebruiken steeds vaker geavanceerde technologieën om gegevens vast te leggen en ontwerpen te maken in een gedigitaliseerde omgeving. Digital Design stelt ontwerpers in staat om mogelijkheden te verkennen en innovatieve oplossingen te ontwikkelen in een virtuele omgeving.’

Karst Jan Karsten

Karst Jan Karsten

Regiomanager BAM Infra Civiel

'Wij gaan de uitdaging aan om werken uit te voeren in een complexe binnenstedelijke en industriële omgeving als een ondergrondse parkeergarage / machinefundatie en (beweegbare) bruggen. Van kleine tot grote en van standaard tot integrale, complexe, innovatieve projecten: benader ons gerust met uw vragen!'

Klaas-Jan Visser

Klaas-Jan Visser

Projectleider

Michiel Dop

Commercieel manager

‘Een optimaal passende oplossing. Daar help ik u graag bij. Hoe? Door een soepele samenwerking met als resultaat dat uw doelen worden bereikt. Door de juiste vragen te stellen en hiermee uw vraagstukken goed te doorgronden. En door onze lokale bekendheid en sterke achterban. Uiteraard houden wij rekening met duurzaamheid, veiligheid en kwaliteit.’

Nick Overkamp

Nick Overkamp

Conceptmanager Renovatieconcept Bruggen

Paul Brincker

Paul Brincker

Digital Accellerator

'ADAPT Installaties ontsluit besturings- en sensordata. Deze data over bijvoorbeeld trillingen, temperatuur, vermogen en andere informatie worden getoond in een dashboard. Hierdoor signaleren we afwijkend gedrag tijdig en voorkomen we zo storingen, reparaties en stremmingen. Daarnaast biedt het dashboard inzicht in de huidige staat van het object. Het geeft concrete sturingsinformatie waardoor er gericht onderhoud gedaan kan worden. Dit is de eerste stap naar voorspellend onderhoud. Het draagt bij aan de middel en lange termijnplanning, omdat we op basis van data veel gerichtere keuzes kunnen maken. Met een langere levensduur van de installaties, verbeterde prestaties en hogere beschikbaarheid van het object als gevolg. Meer weten? Neem dan contact met mij, ik vertel u er graag over.'

Pieter Bakker

Pieter Bakker

Projectleider

'Zo mooi om te zien wat je kunt maken met parametrisch ontwerpen in combinatie met 3D-printen. Vanuit één basisontwerp, ontstaan met een muisklik vier unieke bruggen. Die vervolgens met één druk op de knop uit onze printer rollen in de 3D printfaciliteit in Eindhoven. De wereld van betonnen constructieve werken is nog nooit zo organisch en dynamisch geweest.'

René Beurze

René Beurze

Directeur Operations BAM Infraconsult

Sander Buningh

Sander Buningh

Themamanager Verstedelijking en mobiliteit

'Vernieuwende ideeën zijn nodig om de bereikbaarheid en mobiliteit te verbeteren zonder de leefbaarheid voor mens en natuur aan te tasten'

Sander den Blanken

Sander den Blanken

Directeur BAM Infraconsult

'Ontwerpen bij BAM Infraconsult gaat niet alleen over hoe het eruit ziet, hoe innovatief of onderscheidend het is in de markt, maar ook hoe we het constructief veilig en efficiënt kunnen bouwen en duurzaam onderhouden. Wij adviseren en ontwerpen daarom integraal samen met onze collega’s voor een duurzame toekomst. Wij richten ons daarbij op life cycle solutions en maken maximaal gebruik van de nieuwste digitale technieken’

Sander Roesink

Sander Roesink

Clustermanager Ontwerpmanagement

‘In Design & Construct contracten ben je succesvol als je op het juiste moment de juiste mensen in het ontwerpproces betrekt en met elkaar duidelijke afspraken maakt. Hierin moeten met name ook de collega’s van de werkvoorbereiding en de uitvoering een rol spelen door tijdig hun kennis en kunde in te brengen zodat we kunnen zeggen: ‘Mijn ontwerp is jouw ontwerp en jouw resultaat is mijn resultaat!’

Sanne van Vliet

Sanne van Vliet

Commercieel manager

Benieuwd wat BAM Infra kan betekenen? Neem gerust contact op!

Pieter-Martijn Flamink

Pieter-Martijn Flamink

Directeur

‘De Nederlandse infrastructuur is van hoge kwaliteit. Daar dragen wij elke dag aan bij. Veroudering en veranderend gebruik maken dat we het steeds iets beter en slimmer moeten doen. Samen, duurzamer en met nieuwe technieken. Dát is voor mij grensverleggend asset management.’

Groepsfoto

Team Waterkracht

Vlnr Bas Reedijk, Tijl Essens, Danneke Heiligers en Gerben Turkstra.

Wilt u meer informatie over dit onderwerp? Neem dan contact met ons op via het formulier.
CAPTCHA
3 + 7 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.