Wat zit er in de grijze kastjes langs de snelweg? Daarin zitten computers waarmee Rijkswaterstaat de verkeerssignalering regelt; de wegkantsystemen. Deze wegkantsystemen verzamelen informatie via detectielussen in het wegdek, bijvoorbeeld bij het ontstaan van een file. De wegkantsystemen geven de informatie door aan de Verkeerscentrale van Rijkswaterstaat. Vandaaruit volgt dan het signaal naar de matrixborden om de snelheid te beperken.
Samen met Rijkswaterstaat zetten we een enorme stap richting de snelweg van de toekomst. Door de eerste ruim 100 wegkantsystemen te vervangen door intelligente wegkantsystemen die we samen hebben ontwikkeld. Deze intelligente systemen verzamelen net als de bestaande wegkantsystemen informatie. Maar zijn in de toekomst in staat om dat uit meerdere bronnen te doen. Denk aan locatiegegevens van telefoons en navigatiesystemen, zogenaamde floating car data. Door de informatie uit deze verschillende bronnen te combineren, ontstaat een nauwkeuriger en actueler beeld van de situatie op de weg. Ook over de locaties tussen de detectielussen in, waar die informatie op dit moment ontbreekt. Het gevolg is dat Rijkswaterstaat het verkeer effectiever kunnen aansturen via de matrixborden. En dat heeft een positieve impact op de verkeersveiligheid.
De intelligente wegkantsystemen gaan in de toekomst ook een rol spelen in de navigatiesystemen van weggebruikers. Door de informatie over de actuele situatie op de weg te combineren met data over bijvoorbeeld opstoppingen, evenementen, vakanties en weersomstandigheden. In samenwerking met providers als ANWB en TomTom krijgen weggebruikers dan al een alternatieve route aangeboden voordat er file op een weg ontstaat. Ook dat heeft een positieve impact op de verkeersveiligheid.
Na een succesvolle testperiode met 4 installaties langs de A9, installeren we nog eens 109 iWKS kasten langs de A4, A9, A22, A44 en A208. En omdat dit nieuwe type kasten onder andere communiceert via glasvezel in plaats van koperen kabels, leggen we ook glasvezel aan om de kasten aan te sluiten. Het is voor het eerst dat RWS deze installaties opneemt in de keten van bestaande wegkantsystemen.