Intelligent systeem stuurt signalering A-weg aan
Intelligent wegkantsysteem (iWKS) maakt gebruik van floating car data en talking traffic mogelijk
Samen met Rijkswaterstaat zetten we een enorme stap richting de snelweg van de toekomst. Een snelweg die zich laat aansturen door data. En die communiceert met de in-car systemen van weggebruikers. Met de installatie van vier intelligente wegkantsystemen (iWKS) langs de A9 bij Beverwijk start Rijkswaterstaat met het testen van dit systeem dat we samen met haar ontwikkeld hebben.
Primeur
Het is voor het eerst dat iWKS kasten in de keten van conventionele kasten geplaatst zijn. Zij zorgen nu ook voor de aansturing van de signalering boven een stuk snelweg. De kasten zijn in huis ontwikkeld en gemaakt door BAM in samenwerking met Rijkswaterstaat. Na installatie opereerde het systeem naadloos in de bestaande keten van systemen.
De weg van de toekomst
De kasten zijn voorzien van een computer. Hierdoor bieden ze Rijkswaterstaat de mogelijkheid om toekomstige databronnen en technische verkeerssystemen op de architectuur en hardware aan te sluiten. En kan Rijkswaterstaat het verkeer in de toekomst slimmer en efficiënter over de snelweg leiden.
Dat smaakt naar meer
De komende periode gebruiken we om te leren van deze eerste vier installaties. Begin 2021 geven wij een vervolg aan deze primeur. We starten dan met het installeren van nog eens 109 iWKS kasten. En omdat dit nieuwe type kasten onder andere communiceert via glasvezel in plaats van koperen kabels, leggen we ook glasvezel aan om deze kasten aan te sluiten. Als partner van Rijkswaterstaat zijn wij enorm trots dat wij met onze kennis bij kunnen dragen aan de snelweg van de toekomst.
Meer weten?
Ed Buré
Commercieel Manager
'Hoe maken we onze infrastructuur slimmer? Wat levert dat op? Hoe zet je daarin stappen? Graag voer ik die dialoog met je!'