Haags Startstation Erasmuslijn

Door de bouw van het Haags Startstation Erasmuslijn (HSE), kwamen de sporen 11 en 12 op Den Haag Centraal beschikbaar voor treinverkeer. Het startstation voor Metrolijn E van RandstadRail, kreeg een nieuwe plek op 12 meter boven maaiveld.

Het nieuwe metrospoor wordt opgebouwd uit een 80 meter lange aardebaan om aan te sluiten op bestaand RandstadRail-spoor, een 140 meter lange betonnen zettingsvrijeplaatconstructie die de hoogte overbrugt en een staalviaduct met een lengte van 320 meter.

BIM (Bouw Informatie Model) is een belangrijke sleutel tot de succesvolle realisatie van het project. Het 3D model geeft veel inzicht in diverse niveaus.

De aansluiting van het staalviaduct met overkapping op het betonnen servicegebouw en de glasgevel van de openbaarvervoerterminal was een bouwtechnische puzzel. Voor de bouw van het stalen viaduct waren 35 elementen nodig van 30 meter lang en circa 2 tot 5 meter breed. Bij staalleverancier Iemants in het Belgische Arendonk zijn de losse elementen voorgemonteerd en vervolgens per vrachtwagen naar Nederland getransporteerd.

Om de smalle Anna van Buerenstraat te ontzien, zijn de elementen aan de andere zijde van het Prins Bernhardviaduct bovenop een tijdelijke hulpconstructie aan elkaar gelast. De eerste brugdeksectie van circa 90 meter lang is vorig jaar zomer in één weekend met enorme vijzels meter voor meter naar de juiste plek gebracht. Brugdeksectie twee volgde in het najaar. De overige elementen zijn na transport ter plekke op de stalen kolommen en tijdelijke hulpconstructies gehesen en aan elkaar gekoppeld. De Anna van Buerenstraat en het Prins Bernhardviaduct bleven, op de inschuifweekenden na, gedurende de uitvoering open voor verkeer. Door ook de transportroute zoveel mogelijk buiten de woonwijk om te leggen en groot transport vooral ’s nachts te plannen, was er minimale overlast voor de omwonenden en winkeliers. Door de funderingspalen geluidarm en trillingvrij te plaatsen en geluid veroorzakende werkzaamheden zoveel mogelijk overdag uit te voeren, is de hinder verder geminimaliseerd.