De Rotterdamsebaan

BAM Infra verbindt voor de toekomst, op een innovatieve en duurzame manier. Bij het project de Rotterdamsebaan komt dit allemaal samen. In opdracht van de gemeente Den Haag bouwen wij deze nieuwe weg met daarin de meest duurzame tunnel van Nederland.

De bereikbaarheid van Den Haag is grotendeels afhankelijk van de Utrechtsebaan (A12). Nu rijdt 40% van het verkeer dat de stad dagelijks in- en uitrijdt via deze weg. Met als gevolg iedere dag files op de Utrechtsebaan. Ook woonwijken in Den Haag, Rijswijk en Leidschendam-Voorburg stromen dan vol met sluipverkeer. Daar brengt de Rotterdamsebaan verandering in. De Rotterdamsebaan maakt Den Haag en de regio namelijk beter bereikbaar door de snelwegen (A4/A13) en de Centrumring van Den Haag met elkaar te verbinden. Het verkeer van en naar de snelwegen kan zich zo beter verdelen en de druk op de Utrechtsebaan wordt minder.

 

 

Duurzaam
De Rotterdamsebaan wordt hét voorbeeld voor duurzame infrastructuur in Nederland. In de aanbesteding nam het criterium ‘duurzaamheid’ daarom een belangrijke plek in. Hieronder vielen onder andere vormgeving, luchtkwaliteit en energie. Bij het ontwerp is veel aandacht gegeven aan de inpassing van de weg in het landschap. Er ligt onder andere een bijzonder ontwerp voor de tunnelmond in de Vlietzone, dat aansluit bij het groene landschap van dat gebied.

De tunnel kent tal van duurzame toepassingen. Zo voorzien zonnepanelen deels in de energiebehoefte. Fijnstof wordt afgevangen bij de tunnelmonden door middel van een ‘Fine Dust Reduction System’ (FDRS). Er wordt gebruik gemaakt van het duurzame asfalt LEAB en we installeren geluidsomvormers (diffractoren).

Ook tijdens het bouwproces staat duurzaamheid voorop; we passen schonere brandstof toe op de bouwplaats (GTL) en we gebruiken er ledverlichting.

Minder omgevingshinder
Een ander belangrijk criterium waarop het hoofdcontract voor de Rotterdamsebaan gegund werd, is hinderbeperking. Hieronder vallen maatregelen die ervoor zorgen dat de overlast voor de omgeving tijdens de bouw zo klein mogelijk is. In het plan van de Combinatie Rotterdamsebaan, waarbinnen BAM Infra hoofdaannemer is, stonden twee belangrijke maatregelen op het vlak van bereikbaarheid.

Zo zorgen we ervoor dat gedurende de bouw belangrijke verkeersaders open blijven. Dit doen we onder andere door het aanleggen van een tijdelijke weg en een gefaseerde uitvoering van werkzaamheden.