In 30 minuten in hartje Parijs?

24 mei 2017

BAM stapt in partnerschap Hyperloop-testfaciliteit: ‘We staan aan de vooravond van heel nieuwe technologie’. 

BAM slaat de handen ineen met HARDT Global Mobility en bouwt een testfaciliteit voor de Hyperloop. Wat houdt deze samenwerking in?

Tim Houter, CEO van HARDT Global Mobility en Rob van Wingerden, CEO van Koninklijke BAM Groep maken de voorgenomen samenwerking bekend.

Nieuwe manier van reizen
Een Hyperloop – een van de initiatieven uit de koker van Elon Musk - is een nieuwe manier van transport naast de bestaande ‘famous four’: de auto, de trein, het vliegtuig en de boot. Dit mobiliteitsmiddel is gebaseerd op het idee dat je zonder luchtweerstand veel efficiënter zou kunnen reizen. Het is een buis waar de lucht uit is gelaten en waardoor een voertuig wordt aangedreven dat wel 1.080 km/uur zou kunnen halen.

Un croissant s’il vous plaît?
In theorie zou je met de Hyperloop in 30 minuten van Amsterdam naar Parijs kunnen reizen. Maar voordat we in een half uur aan een vers croissantje kunnen zitten onder de Eiffeltoren, moet er nog wel wat water door de Seine. BAM is heel geïnteresseerd in deze nieuwe, innovatieve manier van reizen en wil graag meewerken om dit bijzondere project op termijn mogelijk te maken.

De Buis van BAM
Jeroen Nuijten, innovatie-adviseur BAM Infra, en Bart van Riel, projectmanager BAM Infra Rail, werken samen aan dit project. Jeroen: ‘Samen met HARDT Global Mobility hebben we een economische haalbaarheidsstudie gedaan op het traject van de Zuiderzeelijn. Nu zetten we de volgende stap en bouwen we de eerste Hyperloop-testfaciliteit van Europa!’

Bart: ‘Op 1 juni gaan we deze testfaciliteit, een buis van 30 meter, onthullen in The Green Village. Dit is een innovatieve locatie op het terrein van de TU Delft. Een bijzonder moment, want door deze samenwerking staan we aan de vooravond van heel nieuwe technologie. Hierdoor zal BAM ook op het gebied van bouwen enorm veel kunnen leren voor de toekomst.’

En wat gebeurt er daarna?
Jeroen: ‘Na de eerste testbuis zijn we er natuurlijk nog niet. Het zal nog een paar jaar duren, maar het plan is om een 1-3km buis te maken die al op ware grootte en op werkelijke snelheid kan functioneren. De eerste testbuis geeft ons veel informatie, maar nog geen test op werkelijke snelheid. Dat zal de vervolgstap zijn.’

Jeroen en Bart hebben BAM’ers vanuit diverse expertises laten aanhaken bij dit project, waaronder collega’s met specialistische kennis van engineering van de HSL, het ontwerpen van buisconstructies en tunnel-engineering, maar ook kostendeskundigen, inkopers en uitvoerders zijn al betrokken in deze fase.

De hyperloop heeft naar verwachting een grote impact op de toekomst van de infrastructuur. Jeroen: ‘Wanneer er een dergelijke manier van vervoeren is zou de filedruk enorm kunnen verminderen. En het landschap zal veranderen: er komen buizen te liggen boven de grond.’ Dat kunnen we ons vast inbeelden, als we weer eens stilstaan op de snelweg.

Lees meer over de geplande samenwerking met HARDT Global Mobility:

Aankondiging BAM Infra

Nieuwsbericht nu.nl