BAM scoort met duurzame tunnel

Den Haag beschikt in 2020 over de meest duurzame tunnel van Nederland. BAM verwierf het project Rotterdamsebaan met name dankzij een hoge emvi-score.

Zonnepanelen voorzien deels in de energiebehoefte, fijnstof wordt afgevangen bij de tunnelmonden, die zorgvuldig zijn ingepast in de omgeving. En wie weet krijgt de inrichting van de Victory Boogie Woogietunnel, vernoemd naar het beroemde schilderij in het Gemeentemuseum Den Haag, een Mondriaansausje. BAM Infra en Wayss & Freytag Ingenieurbau verwierven de opdracht.

Rotterdamsebaan

De Rotterdamsebaan – waarde driehonderd miljoen euro – vormt een nieuwe schakel tussen de A4/A13 en de Centrumring van Den Haag. De verbindingsweg is ongeveer vier kilometer lang, waarvan 1.800 meter ondergronds, en telt tweemaal twee rijstroken. De boortunnel – twee buizen met een inwendige diameter van tien meter – passeert onder meer Voorburg-West, de archeologische vindplaats Forum Hadriani en de Binckhorsthaven.

‘We hebben de juiste balans gevonden tussen techniek, hinderbeperking en duurzaamheid’, zegt Martijn Smitt, directeur BAM Infra Multidisciplinaire contracten. ‘Het tenderteam, bestaande uit zo’n vijftig collega’s, heeft zich in 2015 met volle overgave ‘ingevreten’ in de uitvraag van de opdrachtgever, waardoor het project voor hen een passie is geworden. De ontlading was dan ook groot toen wij het verlossende telefoontje kregen.’

Smitt roemt het ontwerp van architectenbureau Benthem Crouwel voor de overkapping van het dienstgebouw op de zuidelijke tunnelinrit, die volledig is bedekt met zonnepanelen. ‘We zijn er tevens in geslaagd een goed oplossing te vinden voor de complexe aansluiting bij knooppunt Ypenburg. Voorts sprak het in ons voordeel dat wij ervoor zorgen dat de Binckhorstlaan voor verkeer open blijft. Dat is mede te danken aan de inbreng van HABO GWW die – zelf gevestigd aan deze drukke verkeersader – veel kennis heeft van de lokale situatie.’

Tunnelboormachine

Naar verwachting zal vlak voor kerst 2017 worden gestart met het boren van de eerste tunnelbuis. De tunnelboormachine bestaat voor een belangrijk deel uit componenten van de TBM die werd gebruikt bij de Sluiskiltunnel. Smitt: ‘2016 staat vooral in het teken van het ontwerpproces, daarvoor nemen we echt de tijd. Medio dit jaar beginnen we met het inrichten van het bouwterrein.’